کولبرنیوز/بامداد دوشنبه ١٨ تیر ١٤٠٣، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوار مرزی نوسود، یک کولبر اهل ثلاث‌باباجانی با هویت “ایوب محمدی” جانش را از دست داد و دست‌‌کم شش کولبر دیگر نیز مجروح شده‌اند. اسامی کولبران زخمی “مسیح مرادی، ایوب مرادی، مهدی بشارتی، مهران عبدی، پیمان ویسی و صمیع زارعی، همه اهل روستای زیران از توابع بخش کلاشی جوانرود برای کولبرنیوز احراز شده است.

لازم بە ذکر است کە “ایوب محمدی” پس از انتقال به بیمارستان قدس پاوه در اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داد و شش کولبر دیگر در بخش مراقبت‌های این بیمارستان تحت درمان قرار دارند.

با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، جمعاً ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۴ کولبر، معادل (۱۳٪) کشته و ٢٣۶ کولبر معادل (۸۷٪) زخمی شدند.

از مجمع ۲۷۰ کولبری که در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ۲٢٢ مورد معادل (۸۲٪) با تیراندازی مستقیم و یا ضرب و شتم توسط نیروهای نظامی رژیم صورت گرفته است.

هم‌چنین از مجموع ۲۷۰ کولبری که در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ در نوار مرزی کوردستان کشته و زخمی شده‌اند، ۲۰ تن از آن‌ها کودکان زیر ١٨ سال هستند. در مقایسه‌ی آمار شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ با همان بازه زمانی در سال ۲۰۲۳، ما شاهد افزایش ٢١٨٪ کشته و زخمی شدن کولبران در نوارمرزی کوردستان بوده‌ایم.