یک مقام پلیس امنیت در ایران روز سه‌شنبه خبر داد که «یک باند» چهار نفره در کرج دست‌کم به سه هزار نفر در تهران واکسن تقلبی فروخته‌اند.

سعید راستی، معاون عملیات پلیس امنیت، افزود که اعضای این باند واکسن‌های تقلبی را در ازای دریافت «مبالغ کلانی» به مشتریان عرضه کرده‌اند.

به گفته وی، این افراد که در استان البرز بازداشت شده‌اند، «پوکه و شیشه واکسن‌های استفاده شده در یکی از بیمارستان‌های کرج» را «پر» کرده و به مردم به عنوان واکسن کرونا فروخته‌اند.

او اشاره نکرد که واکسن‌های استفاده‌شده با چه ماده‌ای پر شده و فروخته شده‌اند.

آقای راستی اضافه کرد: «هر پوکه پر شده تقلبی به میزان ۱۳ میلیون تومان به دست افراد فروشنده بعدی داده شده… و هر شیشه از این واکسن تقلبی برای تزریق به ۱۰ نفر مورد استفاده قرار گرفته است.»

آن‌ طور که وی اعلام کرده، بر اساس آمارهای موجود در دست پلیس، تاکنون ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در تهران از این واکسن‌های تقلبی استفاده کرده‌اند و «برخی از دریافت‌کنندگان واکسن مبالغی از ۷ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان برای یک دوز این واکسن پرداخت کرده‌اند.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از فروش واکسن کرونا به مبالغ میلیونی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مقام‌های وزارت بهداشت آنها را رد کرده بودند.

با این حال سازمان غذا و دارو درباره احتمال پر شدن ویال‌های (شیشه‌های) خالی واکسن کرونا هشدار داده و اعلام کرده بود که «گروه‌های کلاهبردار» و «سودجو» دنبال چنین کاری هستند تا بتوانند واکسن تقلبی به مردم عرضه کنند.

این خبرها در شرایطی در ایران منتشر می‌شود که پس از تحریم واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی کرونا از سوی علی خامنه‌ای و افزایش شمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا، شهروندان برای نجات جان خود دست به دامان بازاری شده‌اند که هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد.