جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید “ممکن است ما افغانستان را ترک کرده باشیم اما این کشور ما را ترک نکرده است، و تروریست‌ها هم (رها) نکرده‌اند” و بایدن برای پیروزی در انتخابات‌های آینده آمریکا باید “توضیح” بدهد.

آقای بولتون در مقاله‌ای در نشریه “د-هیل” نوشته است که نتیجه‌گیری کلیدی امروز این است که عواقب خروج از افغانستان هنوز به پایان نرسیده است و حوادث آنجا و “بوی بد تروریسم جهانی” همچنان ما را آزار خواهد داد.

به عقیده آقای بولتون جو بایدن “نمی‌تواند در انتخابات‌های ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ با پیروزی قدم بگذارد، به خاطر اینکه یکی از جنگ‌های بی‌پایان را به آخر رسانده، در عوض، او باید توضیح بدهد که چرا آمریکا بار دیگر در برابر تروریسم آسیب‌پذیرتر شده است.”

آقای بولتون می‌گوید سه رئیس جمهور اخیر آمریکا سیاست مشخصی در مورد ماندن در افغانستان نداشتند.

“سالها، روسای جمهور هر دو حزب (اوباما، ترامپ، بایدن) در سیاست ماندن در افغانستان ناکام شدند. ظاهرا آنها اعتقاد نداشتند که ما در امنیت بیشتری خواهیم بود که نیروهایمان را به آنجا (افغانستان) بفرستیم به جای اینکه، فقط در برابر حملات تروریستی جدید در خیابان‌ها و آسمان آمریکا دفاع کنیم.”

Joe Biden holds up a copy of his daily schedule, which includes statistics about how many U.S. troops have died while serving in Afghanistan and Iraq
توضیح تصویر،جو بایدن، در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک نسخه از برنامه روزنامه‌اش را نشان می‌دهد که در آن از جمله آمار سربازان کشته شده آمریکایی در افغانستان و عراق آمده است.

جان بولتون پس از آنکه ترامپ او را از مقام مشاور امنیت ملی آمریکا کنار گذاشت، در کتاب جنجالی خاطراتش به نام “اتاق حوادث” از دوره‌ای که در کاخ سفید با دونالد ترامپ کار کرد بود، در جاهای مختلف کتاب از ناراحتی آقای ترامپ درباره افغانستان به ویژه روند مذاکرات با طالبان بارها یاد کرده است.

آقای بولتون نوشته دونالد ترامپ از زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان یاد کرده و گفت: “شنیدم او یک شیاد است، گرچه برای این کار به یک شیاد نیاز داریم.”

توافق برای خروج از افغانستان در توافقنامه دوحه در فوریه ۲۰۲۰ میان نمایندگان آمریکا و طالبان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا اول ماه مه ۲۰۲۱ گرفته شده بود.

جو بایدن مهلت خروج را چهار ماه تا آخر ماه آگوست تمدید کرد، که دو هفته پیش از آن در ۱۵ آگوست، طالبان وارد کابل شدند و 

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ را برعهده داشت. او در کتاب خاطراتش که سال گذشته نشر کرد به شدت از دونالد ترامپ، به ویژه در مورد افغانستان انتقاد کرده است.

آقای بولتون یک کمیته اقدام سیاسی ایجاد کرده که از نامزدهایی حمایت می‌کند که به سیاست خارجی قوی آمریکا باور دارند.