رئیس مجلس ایران روز چهارشنبه در آغاز جلسه علنی این نهاد از «تذکر» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به مجلس خبر داد.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، گفت که آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا درباره رسانه‌ای شدن اسم افراد در پی گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس تذکری داده و خواستار «جبران» موضوع شده است.

به گفته آقای قالیباف، رهبر جمهوری اسلامی در حاشیه نامه‌ای که در آن به رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده، «فرمودند که شکایت به‌جاست، نباید پیش از اثبات جرم آن را رسانه‌ای می‌کردند».

تاکید علی خامنه‌ای بر عدم انتشار نام افراد پیش از صدور حکم دادگاه در حالی است که قوه قضاییه ایران و دیگر مراجع و مقامات بارها نام و نشان افرادی را که اپوزیسیون به شمار می‌روند و اتهامی متوجه آنهاست پیش از رفتن به دادگاه رسانه‌ای کرده‌اند.

آقای قالیباف روز چهارشنبه اشاره نکرده است که این تذکر مربوط به کدام گزارش و کدام کمیسیون مجلس است.

اما رسانه‌های داخل ایران این گمانه را مطرح کرده‌اند که تذکر رهبر جمهوری اسلامی در مورد مطرح شدن نام برخی از افراد در گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس مربوط به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد بورسیه‌ها بوده که که نام تعدادی از متهمان در آن ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، افرادی که نامشان در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در صحن مجلس قرائت شده طی نامه‌ای عنوان کرده‌اند که دادگاه هنوز برای آنها حکمی صادر نکرده است و نسبت به مطرح شدن نامشان پیش از صدور حکم دادگاه گله‌مند بودند.

خبرگزاری ایلنا هم گزارش داده است که این تذکر درباره گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص پرونده بورسیه‌ها است که طی آن اسامی هشت تن از اعضای دولت یازدهم و دوازدهم از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق و اسحاق جهانگیری معاون اول وی در میان اسامی مشاهده می‌شود.

اما در روزهای اخیر گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره عملکرد حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین و رئیس سابق ستاد مقابله با کرونا هم خبرساز شده بود.

در این گزارش که رسانه‌های نزدیک به حاکمیت از آن با عنوان «تخلف» و «سوء مدیریت» نام می‌برند، ۱۶۷ نماینده مجلس، مدیریت حسن روحانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا را «صحیح» ندانسته و خواستار برخورد با وی شده‌اند. مجلس این گزارش را به قوه قضائیه فرستاده است.