همزمان با افزایش آمار مبتلایان به اُمیکرون در ایران، کارشناسان درباره شکل‌گیری پیک ششم کرونا در کشور در پی گسترش ابتلای خانوادگی هشدار داده‌اند.

بنا بر اعلام محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، موارد شناسایی‌شده مبتلایان به اُمیکرون در کشور تا روز چهارشنبه، ۲۲ دی به ۷۳۳ نفر رسیده است.

آقای هاشمی در توییتی که در این باره منتشر کرد از استان هرمزگان با ۱۲۲ نفر، تهران با ۱۱۷ نفر و خراسان رضوی با ۱۱۲ نفر به ‌عنوان استان‌هایی با بیشترین موارد ابتلا به سویه اخیر کرونا نام برده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران پیشتر درستی آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت در مورد کرونا را مورد تردید قرار داده بود و مسئولان وزارت بهداشت نیز بارها اعلام کرده‌اند که با توجه به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون و نبود امکانات لازم از جمله کیت‌های مخصوص تشخیص این سویه و آزمایشگاه‌های ویژه در بسیاری از مراکز درمانی، آمار واقعی مبتلایان به امیکرون بیش از موارد شناسایی‌شده است.

افزایش آمار مبتلایان به اُمیکرون در حالی در ایران ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بهداشتی کشور با اشاره به این که تاکنون تنها کمی بیش از ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور دُز سوم یا «یادآور» را دریافت کرده‌اند، احتمال شکل‌گیری پیک ششم به‌ویژه از طریق خوشه‌های خانوادگی را بالا می‌دانند.

در همین حال قاسم اویس، معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که همزمان با خارج شدن این استان از «حالت آرام» کرونایی در پی شیوع جهش‌های جدید کرونا مانند اُمیکرون، مواردی از ابتلا به ویروس ترکیبی آنفلوانزا و کرونا در مازندران مشاهده شده است.

آقای اویس شمار مبتلایان به این ویروس ترکیبی را بیش از ۱۰ نفر اعلام کرده است.

سویه اُمیکرون برای نخستین بار در آبان امسال در آفریقای جنوبی شناسایی شد. این سویه جدید که از قدرت سرایت‌پذیری بالایی در مقایسه با گونه‌های قبلی کرونا برخوردار است، در ماه‌های گذشته به سویه غالب در بسیاری از کشورها تبدیل شده و در پی آن برخی کشورها از جمله ایران قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود مسافران خارجی اتخاذ کرده‌اند.