رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این کشور ابراز آمادگی کرده است که با هدف ایجاد سیستم دفاعی منطقه‌ای و یارگیری در برابر ایران و متحدین آن، به امارات متحده عربی جنگ‌افزار بفروشد.

این تسلیحات از جمله شامل سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز دوشنبه ۱۱ بهمن گزارش داد که مذاکرات میان این کشور و سران امارات برای انجام معاملات تسلیحاتی در جریان سفر این هفته اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، به ابوظبی به جریان افتاده است.

همزمان با اقامت آقای هرتزوگ در ابوظبی، رسانه‌های منطقه خبر داده بودند که نیروهای حوثی متحد با ایران راکت‌هایی به سوی امارات پرتاب کرده‌اند.

راکت‌های یادشده در فضای باز فرود آمد و آسیب جانی یا مالی نداشت. یک سخنگوی نیروهای حوثی تایید کرد که این حمله راکتی برای ابراز ناخشنودی از سفر اسحاق هرتزوگ به امارات و عدم رضایت از تعمیق روابط این دو کشور بوده است.

آقای هرتزوگ نخستین رئیس جمهوری اسرائیل است که به امارات سفر کرده است.

مقامات اسرائیل علنا اعلام کرده‌اند که آغاز روابط با امارات، در چارچوب پیمان‌های موسوم به ابراهیم، از جمله با هدف تقویت یارگیری نظامی در برابر ایران است.

در مقابل، حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند امارات را که بخشی از ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان است، از عوامل ادامه جنگ یمن تلقی کرده و نسبت به افزایش حملات راکتی به ابوظبی هشدار داده‌اند.

هر چند امارات از سال ۲۰۱۹ نیروهای خود را از جنگ داخلی یمن خارج کرده است اما هنوز یک بازیگر مهم در نبرد این کشور محسوب می‌شود؛ نبردی که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و کماکان عرصه رویارویی محور سعودی در برابر ایران و متحدین آن است.

به گفته شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، امارات در حال حاضر از یک سامانه دفاع راکتی ساخت کره جنوبی استفاده می‌کند اما مقامات اسرائیلی در جریان سفر آقای هرتزوگ به ابوظبی، اعلام کردند که تجهیز این کشور به سامانه گنبد آهنین، پاسخگوی بهتری برای نیازهای جدید امنیتی امارات خواهد بود.

بر اساس گزارش این شبکه، فروش گنبد آهنین می‌تواند سرآغاز استقرار یک سیستم دفاعی پیشرفته در منطقه باشد تا حملات احتمالی آتی ایران یا نیروهای نیابتی آن علیه امارات را دفع کند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، راکت‌پراکنی‌های حوثی‌ها علیه امارات، از نظر اسرائیل، فرصت خوبی برای انعقاد قراردادهای نظامی تلقی می‌شود.

از سوی دیگر، شبکه دیگر تلویزیون اسرائیل، شبکه ۱۲، گزارش داده است که تصمیم این کشور برای تجهیز امارات به سامانه گنبد آهنین، هنوز قطعی نیست و با وجود گزارش‌ها در مورد وجود یک سری تماس‌های محرمانه در عالی‌ترین سطح مقامات میان اسرائیل و سعودی، مقامات اسرائیلی هنوز نتوانسته‌اند نسبت به انجام معاملات تسلیحاتی با عربستان نیز تصمیم قطعی بگیرند.

به نظر می‌رسد که وجود برخی تردیدها در میان مقامات اسرائیلی در مورد دستیابی کشورهای عربی به فن‌آوری‌های اسرائیلی یا تجهیزات نظامی آمریکایی که اسرائیل نیز از آن‌ها برخوردار شده است، ناشی از نگرانی‌ این کشور نسبت به عدم ثبات سیاسی کشورهای خریدار باشد.

این نگرانی در زمانی که آمریکا قصد داشت جنگنده‌های بسیار پیشرفته به امارات بفروشد، از سوی شماری از مقامات و صاحب‌نظران امنیتی اسرائیلی نیز بیان شد.

با این حال، به نوشته رسانه‌های اسرائیل، فروش سامانه گنبد آهنین یا سیستم‌های دیگر دفاع هوایی به امارات، در نزدیک‌ترین فاصله به ایران، برای آرایش دفاع منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

مقامات رسمی امارات و اسرائیل هنوز به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند.