سه پناهجوی ایرانی پس از شرکت در تظاهرات علیه خروج آنکارا از کنوانسیون اروپایی «حمایت از زنان در برابر خشونت»، با اخراج از ترکیه روبه‌رو شده‌اند.

روزنامه گاردین نام این سه نفر را لیلی فرجی، زینب صحافی و اسماعیل فتاحی عنوان کرده و نوشته است که پس از شرکت در تظاهرات ماه مارس گذشته در شهر دِنیزلی در جنوب ترکیه بازداشت شدند.

آن‌ طور که وکیل مدافع آنها اعلام کرده، یک شهروند دیگر ایرانی به نام محمد پوراکبری نیز با آن که در تظاهرات یادشده حضور نداشته، همراه با سه نفر دیگر بازداشت شده است.

اتهام این چهار نفر بعد از بازداشت، «اخلال در نظم عمومی» و «شرکت در تظاهرات غیرقانونی» عنوان شده است.

پس از آن که دادگاه تجدیدنظر، حکم دادگاه مبنی بر اخراج آنها از ترکیه را رد کرد، نگرانی‌ها از احتمال اخراج زودهنگام آنها از این کشور افزایش یافته است.

سه نفر از این چهار نفر در وضعیت پناهندگی مشروط قرار دارند که بازگرداندن آنها به ایران غیرقانونی است، اما به گفته وکیل آنها، «در رأی دادگاه هیچ نشانه‌ای» مبنی بر توجه به این موضوع دیده نمی‌شود.

به گفته کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حکم اخراج این افراد در حالی صادر شده که نگرانی‌ها در مورد رفتار ترکیه با مخالفان و پناهجویان ایرانی در ترکیه که حداقل ۲۴۳۰۰ نفر هستند، افزایش یافته است.

تخمین زده می‌شود که ۶۷ هزار شهروند ایرانی در ترکیه زندگی کنند که بسیاری از آنها به دلیل آزار و اذیت‌های حکومت جمهوری اسلامی یا به دنبال زندگی بهتر به ترکیه پناه برده‌اند.