جمعی از دانشگاهیان در نامه‌ای خطاب به عباس مسجدی آرانی، رئیس پزشکی قانونی ایران، ضمن اعتراض به سکوت او در قبال رخدادهای شش هفته گذشته از جمله سرکوب معترضان و دانشجویان، ارزیابی تخصصی پزشکی قانونی درباره «قتل» مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را هم‌ردیف «گزارش‌های یاوه صداوسیما» و مایه «بی‌آبرویی» این سازمان خواندند.

در آغاز این نامه که روز یک‌شنبه اول آبان منتشر شد، آمده است:‌ «حتما صدای اعتراض مردمان و فریاد دادخواهی مظلومان را شنیده‌اید. از قتل دلخراش دختر هموطن‌مان به دست گشت غیرقانونی ارشاد تا سرکوب و زندان و کشتار هموطنان معترض و جان به لب آمده از جورِ نظام سلطه توسط نیروهای انتظامی و بسیج و لباس شخصی، تا کشتار مردم بی‌دفاع و بی‌پناه سیستان و بلوچستان و کردستان، تا یورش اوباشان به دانشگاه صنعتی شریف و ضرب و جرح و ربودن شریفترین دانشجویان و نخبگان کشور».

این نامه ضمن برشمردن عناوین دانشگاهی و مناصب حکومتی عباس مسجدی می‌افزاید: «دریغ که در روزگار گذشته از چوب حنانه صدا درآمد، ولی از شما منصب‌داران دانشگاهیِ روانشناس نجوایی شنیده نشد. شرم بر شما و ننگ بر ما که شمایان متولی دانش و دانشگاهید».

امضاکنندگان این نامه همچنین با یادآوری سوگند پزشکی و مسئولیت عباس مسجدی در ارائه گزارشی شفاف از دلایل جان باختن مهسا امینی تصریح کردند: «اگر کمی درس‌خوانده بودید و مدارک و مدارج علمی‌تان رانتی نبود، می‌دانستید، حتی با فرض درستیِ گزارش‌های پزشکی‌تان، اهمیت ترومای روان کمتر از ترومای بدن نیست و به رفتارِ وحشیانه و روان‌آزارِ گشت ارشاد و اثرات آن اشاره می‌کردید».

آن‌ها با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ و همچنین آزار و اذیت بازماندگان کشته‌شدگان توسط حکومت جمهوری اسلامی هنگام تحویل اجساد، خطاب به آقای مسجدی نوشتند: «کشتار هولناک مردمان بینوایی که از غم نان و خالی ماندن خوان در آبان سیاه ۹۸ به خیابان آمده بودند، کم جنایتی بود که با جانیان همدست شدید و در سازمان روسیاه پزشکی قانونی جنازه‌ی بی‌جان کشتگان را از قاتلان تحویل گرفتید و خم به ابرو نیاوردید؟»

در پایان این نامه تاکید شده است: «ولی شما را زنهار می‌دهیم […] به خودتان بیایید و بیش از این بدنامی دنیا و آخرت برای خود نخرید. نفرین دنیا و عقوبت عقبی همدوش شماست. کاری کنید پس از مرگ‌تان کسی الحمدی بخواند».

پیش از انتشار این نامه،‌ مصاحبه‌ای از امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، منتشر شد که او در آن نحوه برخورد مقام‌های سازمان پزشکی قانونی با پرونده جان باختن دخترش را شرح داده بود.

بنابر اظهارات آقای امینی، معاون پزشکی قانونی در پاسخ به درخواست او مبنی‌بر این‌که حقیقت را در مورد جان‌باختن دخترش بنویسد، گفته بود: آن چیزی را می‌نویسد که «به صلاح مملکت باشد».

گزارش‌ها همچنین حاکی است که خانواده امینی با رد گزارش پزشک قانونی درباره علل جان باختن فرزند ۲۲ ساله خود درخواست کرده‌اند هیئت دیگری از پزشکان قانونی این پرونده را بررسی کند.

جان باختن مهسا امینی در پی بازداشت توسط مأموران گشت ارشاد با واکنش‌های گسترده و کم سابقه در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شده است.

اعتراض‌هایی که در پی این رخداد، از شش هفته پیش آغاز شد، همچنان در نقاط مختلف ایران و همچنین ده‌ها شهر در سراسر جهان از جمله در آمریکا، اروپا و کانادا ادامه دارد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا ده‌ها شخص حقوقی و حقیقی جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان تحریم کرده‌اند.