کره جنوبی و کره شمالی با تبادل شلیک هشداردهنده در مرز دریایی مشترک خود، یکدیگر را متهم کردند که با یکی از کشتی‌هایشان این مرز مورد مناقشه را زیر پا گذاشته‌اند.

ستاد ارتش کره جنوبی اعلام کرد که ابتدا یک قایق تجاری کره شمالی در ساعت ۳ و ۴۲ دقیقه بامداد دوشنبه دوم آبان به وقت محلی از خط حد شمالی در نزدیکی یک جزیره کره جنوبی (Baengnyeongdo) عبور کرد و سپس در پی شلیک تیرهای هشدار از سوی نیروی دریایی کره جنوبی به سمت شمال عقب‌نشینی کرد.

ستاد ارتش کره جنوبی اضافه کرد که «ادامه اقدامات تحریک‌آمیز و ادعاهای بدون فکر کره شمالی صلح و ثبات شبه جزیره کره و جامعه بین‌المللی را تضعیف می‌کند» و خواستار «پایان یافتن فوری» این اقدامات و ادعاها از سوی پیونگ‌یانگ شد.

در مقابل، ارتش کره شمالی مدعی شد که در ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه بامداد به وقت محلی، یک کشتی نظامی کره جنوبی به میزان ۲.۵ تا ۵ کیلومتر از مرز عبور کرد و ارتش کره شمالی با شلیک ده تیر هشدار از سواحل غربی این کشور، به آن واکنش نشان داد.

سخنگوی ستاد ارتش کره شمالی در بیانیه‌ای گفت: «علاوه بر آتش توپخانه و پخش پیام‌های فرامرزی از طریق بلندگوها، ما یک بار دیگر به دشمنانی که پشت اقدامات تحریک‌آمیز دریایی هستند، هشدار جدی دادیم.»

«منطقه حائل» دریایی میان کره شمالی و کره جنوبی بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۸ و با هدف جلوگیری از تنش بین دو کره ایجاد شد.

اما تنش‌ها در شبه جزیره کره به ویژه در منطقه مرز دریایی دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی به طور پیوسته تشدید شده است.

به طوری که در هفته‌های اخیر پیونگ‌یانگ چندین پرتاب موشک و رگبار توپخانه‌ای را در آب‌های سواحل شرقی و غربی خود با هدف قرار دادن این مرز مشترک انجام داده که از سوی کره جنوبی و ژاپن تحریک‌آمیز تلقی شده‌اند.

کره شمالی همچنین اخیرا آزمایش‌های تسلیحاتی را که به عنوان حملات «هسته‌ای تاکتیکی» شبیه‌سازی شده علیه اهدافی در کره جنوبی توصیف می‌شود، افزایش داده است.

سئول و واشنگتن پیش‌بینی کرده‌اند پیونگ‌یانگ که معتقد است در معرض تهدید مانورهای نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در منطقه قرار دارد، به زودی آزمایش‌های هسته‌ای خود را با هفتمین آزمایش، از سر بگیرد.