یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص هزار میلیارد تومان برای صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت روز سه‌شنبه سوم آبان در این زمینه گفت که این پول برای «تبلیغات کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت» در صداوسیما هزینه می‌شود.

به گفته او، همچنین قرار است به همین میزان پول برای تبلیغات این کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی هزینه شود.

اختصاص بودجه به صداوسیما در قالب «کمک به کسب‌وکارها» در حالی است که پیشتر بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که به‌دلیل فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی، قرار است که به اپلیکیشن داخلی «روبیکا» پهنای باند سه برابری نسبت به استارلینک بدهند و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، حدود ۹۰ درصد از کسب‌وکارهای حوزه تبلیغات در فضای اینستاگرام به‌دلیل قطع اینترنت و فیلترینگ در جریان اعتراضات سراسری دچار مشکل شده‌اند.

اسدی همچنین آمار این کسب‌وکارها را تا سه میلیون مورد تخمین زد و افزود علاوه بر این، «همه کسب‌وکارها در کشور به‌دلیل قطع اینترنت بین ۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب شده‌اند».

پیشتر رسانه‌های ایران گزارش دادند که فقط طی دو هفته اول قطعی اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام در ایران، به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت از تشکیل کارگروهی در این وزارتخانه برای بررسی این موضوع خبر داد و افزود: «این پیشنهاد هم مطرح شده است که در زمان بحران‌های امنیتی یا طبیعی تدابیری در نظر گرفته شود تا ارتباط کسب‌وکارها با اینترنت بین‌الملل قطع نشود».