اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که اطلاعاتی و شواهد استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد تا نشان دهد این پهپادها برای ویرانی اوکراین به کار گرفته می‌شوند.

رئیس‌جمهور اسرائیل همچنین خواستار واکنش سخت برای مقابله با این اقدام ایران شد.

مقام‌های آمریکایی طی ماه‌های اخیر از ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده از جنگ در اوکراین خبر داده بودند. سه کشور اروپایی نیز هفته گذشته اعلام کردند که فروش پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از درخواست اوکراین برای تحقیق در این زمینه استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور اسرائیل که نقشی تشریفاتی در نظام سیاسی این کشور دارد روز سه‌شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کرد.

اسحاق هرتزوگ گفت: «سلاح‌های ایرانی نقشی کلیدی در بی‌ثبات کردن جهان ایفا می‌کنند و جامعه بین‌المللی باید اکنون و در آینده از این موضوع درس بگیرد.»

رئیس جمهوری اسرائیل تصریح کرد: «جهان باید یک صدا و یک زبان با ایران صحبت کند – زبانی سخت، متحد و سازش ناپذیر.»

دفتر اسحاق هرتزوگ هم اعلام کرده است که او تصاویری که در اختیار سرائیل است را به اشتراک خواهد گذاشت تا شباهت‌ها بین پهپادهای سرنگون شده در اوکراین و قطعات آزمایش شده در ایران در دسامبر ۲۰۲۱ و همچنین در نمایشگاهی در ایران در سال ۲۰۱۴ را نشان دهد.

آنتونی بلینکن نیز در این دیدار گفت که ایالات متحده و اسرائیل در کنار هم «در برابر اقدامات خطرناک، بی‌ثبات‌کننده و وحشت‌آور ایران ایستاده‌اند».

این در حالی است که وزیر امور ایران این موضوع را رد کرده است و سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز از دبیرکل این سازمان خواست مانع تحقیقات سازمان ملل درباره موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در تهاجم به اوکراین شود.

وزیر امور خارجه ایران هم از آمادگی جمهوری اسلامی بررسی موضوع پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین خبر داده و گفته است: «ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.»

در همین زمینه اداره اطلاعات اوکراین روز گذشته اعلام کرد که ایران دامنه فروش محصولات نظامی خود به روسیه را گسترش داده است.

اوکراین می‌گوید، ایران پهپاد انتحاری جدید، آرش-۲، را به کرملین می‌فروشد و گروه تازه‌ای از مستشاران ایرانی برای آموزش نیروهای روسیه به این کشور خواهند رفت.