سوریه می‌گوید اسرائیل بامداد روز پنج‌شنبه، پنجم آبان، به اهدافی در دمشق، پایتخت این کشور، حمله کرده است.

پس از حمله روز جمعه گذشته و سپس یورش هوایی روز دوشنبه این هفته که به طور غیر معمول در ساعات بعدازظهر صورت گرفت، تهاجم تازه سومین بمباران منتسب به اسرائیل علیه سوریه در یک هفته است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گفت که سامانه دفاع هوایی این کشور نیم ساعت پس از نیمه‌شب به وقت محلی، موشک‌های «دشمن» را رهگیری و منحرف کرده است.

با این حال، سانا از کشته شدن یک سرباز و همچنین وارد آمدن خسارات زیاد خبر داد. جزئیات بیشتری در این باره اعلام نشد.

یک شبکه تلویزیونی متعلق به مخالفان حکومت بشار اسد مدعی شد که حمله روز پنجم آبان نیز مانند دو تعرض هوایی پیش از آن، انبار مرتبط با سپاه پاسداران را که زیر پوشش «صنایع دفاعی» سوریه در نزدیکی حرم «سیده زینب» قرار دارد، هدف گرفت.

این شبکه گفت که هواپیماهای جنگی اسرائیل از فراز ارتفاعات جولان، بدون ورود به حریم هوایی سوریه، بمب‌های خود را رها کردند و سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در منطقه الکسوه، در غرب دمشق واکنش سریع و شدید نشان داد.

از آغاز اعتراضات گسترده در ایران در حدود یک ماه و نیم اخیر، حملات پیاپی هوایی به سوریه که اسرائیل عامل آن معرفی می‌شود، به دلایلی که معلوم نبود متوقف شد ولی از جمعه گذشته از سرگرفته شده است. اسرائیل درباره این سه حمله در دوره اخیر سکوت کرده است.

در حالی که ارزیابی می‌شود حملات اسرائیل در طول سال‌های متمادی علیه «تثبیت اهداف نظامی ایران و متحدان تهران» در سوریه ادامه داشته، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست این هفته به نقل از «منابع اسرائیلی» مدعی شد که این کشور حدود ۹۰ درصد از زیربنای نظامی ایران در سوریه را «منهدم» کرده است.

این روزنامه که نام «منابع اسرائیلی» خود را نیاورده است افزود که حاصل حملات اسرائیلی در سوریه «ناکام کردن تلاش‌های حزب‌الله برای تثبیت قوای خود در سوریه» نیز بوده است.