شورای شهر بوستون، مرکز ایالت ماساچوست در آمریکا، با نامگذاری روز «زن، زندگی و آزادی» همزمان با روز تولد مهسا امینی در تقویم این ایالت موافقت کرد.

در قطعنامه‌ این شورا که روز چهارشنبه، چهارم آبان، منتشر شد با اشاره به «تلاش زنان شجاع در طول تاریخ در اعتراض به شهروند درجه دوم بودن و جنگیدن و جان باختن برای آزادی» روز ۲۳ سپتامبر مصادف با یکم مهر به افتخار مهسا امینی روز «زن، زندگی و آزادی» نام گرفت.

تصمیم شورای شهر بوستون در حالی روز چهارشنبه نهایی شد که تانیا فرناندز اندرسون، نخستین عضو مسلمان این شورا، هفته گذشته، خواستار نامگذاری این روز به عنوان روز «حجاب بوستون» شده و گفته بود که وظیفه شورا است که «خواهان آزادی زنان برای پوشاندن یا نپوشاندن موهای خود، برای زنان ایران و سراسر جهان باشد».

این اظهارات با موج گسترده‌ای از انتقادات در آمریکا و در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

خانم فرناندز اندرسون در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که در روزهای گذشته دفترش تماس‌ها و ایمیل‌هایی از لس‌آنجلس، لندن، پاریس، استرالیا و ایران دریافت کرده که در آن‌ها گفته شده بود که استفاده از عبارت «روز حجاب» «مقصود قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب آزردگی کسانی که تحت‌تاثیر رژیم ظالم ایران هستند یا بوده‌اند» شده است.

این عضو شورای بوستون گفت که قصد او از کلمه حجاب تاکید بر «حق شخصی پوشاندن یا عدم پوشش سر است که باید بر عهده هر زن باشد و هیچ کس به جز یک زن حق نظر دادن درباره آن را ندارد، چه رسد به یک دولت.»