سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در واکنش به برخی انتقادها و حواشی درباره تظاهرات برلین گفت: «وقتی همه‌ اقوام در کنار یکدیگر جلوی دشمنی مشترک ایستاده‌اند، ایران مسئله اصلی‌ است.»

حامد اسماعیلیون روز پنج‌شنبه، پنجم آبان، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی درباره برخی «سوء تفاهم»ها گفت: «موضع ما هم در مورد تمامیت ارضی ایران همان چیزی‌ است که از ایران شنیده می‌شود. مسیر ما هم کاملا مستقل از احزاب سیاسی‌ است. اشتباهات را به گردن می‌گیریم و در تجمعات بعدی با دقت بیشتری عمل خواهیم کرد.»

او در ادامه «دعوت از سیاستمداران برای سخنرانی که بیشتر در تهییج جمعیت سخن می‌گویند» را «راحت‌ترین کار» عنوان کرد و افزود: «اما این بار بنا بود بیشتر عرصه‌ هنرمندان و قربانیان باشد که گویا حواشی‌ای را موجب شده است.»

در دومین تظاهرات گسترده ایرانیان خارج کشور که با فراخوان انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی روز شنبه، ۳۰ مهر، در برلین برگزار شد، بیش از ۸۰ هزار نفر از طیف‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی شرکت کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در این تظاهرات، نمایندگانی از گروه‌های مختلف مخالف جمهوری اسلامی، برخی چهره‌ها و قربانیان، همچنین خانواده‌های آن‌ها سخنرانی کردند. انتخاب سخنرانان و محتوای سخنرانی شماری از آن‌ها برخی انتقادها را در پی داشت.

آقای اسماعیلیون در ادامه پیام خود در واکنش به این انتقادها از «حضور همه‌ در کنار یکدیگر» و «فریاد زدن پیام مردم ایران رو به دنیای آزاد» به‌ عنوان مهم‌ترین موضوع در تظاهرات برلین نام برد.

پیش از این نیز برخی دیگر از اعضای انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی از جمله جواد سلیمانی با اشاره به سخنرانی حامد اسماعیلیون در برلین خواستار بی‌توجهی به حواشی و تمرکز بر «اتحاد با هدف ریشه‌کنی جمهوری اسلامی» شده بودند.

سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی «واکنش وزارت خارجه آلمان»، تلاش‌ها برای «توقف معاملات در مورد انرژی و اقتصاد» و «تشکیل جلسه‌ اضطراری حقوق بشر در سازمان ملل» را از مهم‌ترین دستاوردهای تظاهرات در برلین عنوان کرد.