زهرا رهنورد از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به‌سرمی‌برد روز سه‌شنبه با انتشار پیام کوتاهی خطاب به حاکمیت خواستار توقف سرکوب دانشجویان و معترضین در ایران شد.

خانم رهنورد که استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بوده است در این پیام نوشت: « دانشجویان زندانی را آزاد کنید و به تهدید، تعلیق و اخراج دانشجویان پایان دهید؛ جوانان را عزیز بدارید، فرزندان ملت را نکشید، صدای ملت را بشنوید، اعتراض حق ملت است.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از زمان حمله ۱۰ مهر ماه به دانشگاه صنعتی شریف، تاکنون به بسیاری از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مختلف به ویژه تهران، مازندران، کردستان یورش برده‌اند.

این مدت صدها فعال دانشجویی نیز در سراسر کشور بازداشت شده‌اند که مجموع این رخدادها باعث شد ۶۰۰ تن از استادان دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از «اعتراضات قانونی دانشجویان» هشدار دهند که در صورت عدم آزادی دانشجویان بازداشت‌شده، آنها نیز «همسو و همراه با دانشجویان، از تمام مجاری اعتراضی و مدنی برای احقاق حقوق مطالبه‌شده» استفاده خواهند کرد.

زهرا رهنورد پیام خود را با شعار «زن، زندگی، آزادی» پایان برده است. او در روزهای آغازین اعتراضات نیز در پیامی حکومت ایران را به کاربرد «خشونت و بی‌رحمی» بی‌سابقه‌ای علیه زنان متهم کرده و گفته بود که این بدعت «نه دین است و نه عرف، نه اخلاق است و نه شرف و نه حتی مندرج در قوانین خودنوشته‌شان».