مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، بار دیگر از سیاست‌های جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان انتقاد کرد و هشدار داد که «با سلاح و نظامی‌گری، نظام نگه داشته نمی‌شود».

این روحانی در مراسم نماز جمعه روز دوم دی‌ماه گفت: «با قدرت و زندان نمی‌توان حکومت کرد. باید حمایت مردمی باشد تا این نظام ادامه پیدا کند. اگر مردم نارضایتی داشته باشند و حکومت را نخواهند، نگهداری هر نظامی در دنیا دشوار می‌شود.»

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران که ابتدا واکنشی به جان باختن مهسا امینی، ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، مولوی عبدالحمید بارها نسبت به تبعات سرکوب اعتراضات هشدار داده و از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است که «صدای معترضان را بشنوند».

وی در اظهارات روز جمعه دوم دی ماه خود افزود: «همیشه گفته شده که انقلاب تا زمانی باقی می‌ماند که مردم بخواهند. نظام تا زمانی قابل بقاست که مردم حامی آن باشند… ما معتقدیم که مسئولان و مدیران ارشد کشور و رهبران، باید با ملت بنشینند و ببینند ملت چه می‌خواهند و چگونه می‌توانند موافقت آن‌ها را جلب کنند.»

انتقاد از طالبان به خاطر ممنوعیت تحصیلات عالی دختران در افغانستان

امام جمعه اهل سنت در زاهدان در ادامه سخنان خود به شرایط زنان در افغانستان و سیاست‌های محدودکننده طالبان پرداخت.

وی په پیشتر از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان حمایت کرده بود روز جمعه از رهبران طالبان در افغانستان خواست که ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران و زنان را لغو کنند.

آقای عبدالحمید روز جمعه، دوم دی، در سخنرانی هفتگی خود در نماز جمعه زاهدان با تاکید بر این که «زنان توانمند سرمایه ملت هستند» گفت: «این درخواست مردم، نه تنها خواست اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و دنیای دور است، این خواست همه علما و ملت است، همه مسلمانان و همه علمای جهان اسلام است.»

او با تاکید بر این که «علم مرد و زن ندارد» گفت: «آبادی افغانستان یا ایران با مردم صورت می‌گیرد، سرمایه افغانستان معادن نیست، سرمایه ایران نفت و گاز نیست، سرمایه اصلی نیروی انسانی است.»

روز سه‌شنبه، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی»، زنان و دختران نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند.

این اظهارات مولوی عبدالحمید در حالی است که او پیشتر از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان استقبال کرده بود.

حمایت مولوی عبدالحمید از طالبان در آن زمان موجب شد که کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کند که در اعتراض به این حمایت، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» خود را که دی‌ماه سال ۹۳ به آقای عبدالحمید داده بود پس می‌گیرد.

انتقاد از دلار ۴۰ هزار تومانی در ایران

مولوی عبدالحمید همچنین با تاکید بر این که بخش بزرگی از تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های ایران از کشور مهاجرت کرده‌اند، گفت که «با دلار ۴۰ هزار تومانی» این تحصیل‌کردگان به ایران باز نمی‌گردند.

او گفت این تحصیل‌کردگان ایرانی «کشورهای دیگر را دارند آباد می‌کنند» و اگر قرار است ایران ساخته شود «باید همه ایرانیان تحصیلکرده به کشور بازگردند.»

این روحانی پرنفوذ سنی‌های ایران افزایش شدید قیمت دلار را از نشانه‌های نابسامانی اقتصادی در ایران دانست و گفت این نابسامانی موجب شده که «مردم در خیابان‌ها فریاد می‌زنند».

مولوی عبدالحمید بار دیگر از حکومت خواست که به مطالبات مردم توجه کند و بار دیگر از صدور حکم اعدام و شکنجه معترضان انتقاد کرد.

یک روز پیش، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز هشتم مهر با استفاده «غیرقانونی» از «نیروی قهریه مرگبار» در زاهدان، ده‌ها معترض را کشتند و زخمی کردند.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد که این سرکوب به‌طوری بود که «جمعه خونین» زاهدان با بیشترین شمار کشته‌شدگان طی یک روز، «مرگبارترین سرکوب سال» بوده است.