واکنش وزیر خارجه آلمان به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی

در ادامه واکنش‌های غرب به اعدام دو معترض دیگر در ایران، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، هم در توییتی با اشاره به نام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی نوشت: «رژیم در ایران این دو نفر را هم به دار آویخت چون نمی‌خواستند تسلیم اقدامات وحشیانه و غیرانسانی شوند. دو سرنوشت مصیبت‌بار دیگر رقم خورد تا ترغیب‌مان کند در گام بعدی فشارهای اتحادیه اروپا بر تهران را تشدید کنیم.»

اعلام انزجار آمریکا از اعدام دو جوان دیگر در ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفت که از اعدام دو جوان دیگر در ایران «منزجر» شده است.

آقای مالی روز شنبه با انتشار توییتی در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی تاکید کرد که جامعه جهانی تلاش می‌کند رهبران جمهوری اسلامی جواب این اقدام خود را بدهند.

این دیپلمات آمریکایی دادگاه محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را «ساختگی» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید این اعدام‌ها را متوقف کند.

تحادیه اروپا ضمن ابراز «خوف و وحشت» از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ارتباط با اعتراضات جاری در ایران، این اقدام حکومت را گواهی دیگر بر «سرکوب وحشیانه» تظاهرات مدنی به دست مسئولان جمهوری اسلامی دانست.

همچنین هلند نیز برای دومین‌بار طی یک ماه سفیر جمهوری اسلامی را برای ابراز «نگرانی عمیق» خود در این‌باره احضار خواهد کرد و از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا اقدام مشابهی در پیش گیرند.

واکنش نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی محمد حسینی به اجرای حکم اعدام این معترض ایرانی

هرالد تروخ، نماینده پارلمان اتریش و کفیل سیاسی محمد حسینی، در واکنش به اعدام این معترض، خواهان اقدام عملی دولت کشورش در قبال جمهوری اسلامی از جمله «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران» شد.

این نماینده پارلمان اتریش با انتشار تصویری از خود در حالی‌که عکس چاپ‌شده محمد حسینی در مقابلش قرار دارد، نوشت: «سید محمد حسینی کشته شده است. برای من به عنوان کفیل سیاسی سید (محمد حسینی)، خبر امروز صبح توامان بُهت و اندوهی عمیق به همراه داشته است.»

آقای تروخ در یادداشت اینستاگرامی خود افزوده: «رژیم اسلامی در ایران اکنون، جان یک انسان دیگر را گرفته است. سید (محمد حسینی) را شکنجه کردند، به دار آویختند، به قتل رساندند. جان او به‌خاطر حمایت از جنبش انقلابی زنان برای دستیابی به آزادی، عدالت و حقوق بشر در ایران گرفته شد.»

این نماینده سوسیال‌دموکرات با اشاره به در خطر بودن هزاران معترض بازداشتی دیگر تاکید کرده است: «فشار بر رژیم آخوندها در ایران باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. باید عواقب روشنی در انتظار آن‌ها باشد.»

او در همین راستا از دولت فدرال اتریش خواسته است که سرانجام «اقدامی عملی» در پیش گیرد و در قبال مواردی که در ادامه برشمرده است، «موضع روشن» اتخاذ کند: «قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، فراخواندن سفرای اتحادیه اروپا از تهران، بستن حساب‌های بانکی اعضای جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا، تعطیلی مراکز اسلامی که بازوهای گسترش‌یافته سپاه هستند و اخراج آخوندها از خاک اتحادیه اروپا.»

آقای تروخ در پایان تاکید کرده است: «ما به مبارزه برای جان تک تک انسان‌ها در ایران ادامه می‌دهیم؛ برای آزادی، عدالت و انسانیت.»

تاکید بر «نیاز به اقدام جامعه جهانی» در واکنش‌های گسترده به دو اعدام دیگر

اجرای حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض بازداشتی، که بامداد شنبه، ۱۷ دی‌ماه، رخ داد واکنش‌های گسترده‌ای را در همان ساعات اولیه در پی داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران اعدام این دو معترض بازداشت‌شده را «عمل جنایتکارانه» خواند و درباره «اعدام پرشمار معترضان» در صورت عدم «واکنش درخور جامعه جهانی» هشدار داد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری، در ادامه از مردم ایران در داخل و خارج از کشور خواست که با «اعتراض» بیشتر و از جامعه جهانی خواست که با «اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه حکومت و ارگان‌های سرکوب مثل سپاه پاسداران و بیت علی خامنه‌ای، هزینه سیاسی این جنایات را بالا ببرند».