دوربین‌های خبری بیرون خانه‌ای که فرد ایرانی مظنون به انجام حمله «اسلام‌گرایانه» در آن دستگیر شد
توضیح تصویر،دوربین‌های خبری بیرون خانه‌ای که فرد ایرانی مظنون به برنامه ریزی جهت انجام حمله «اسلام‌گرایانه» در آن دستگیر شد

بی بی سی: پلیس ضد ترور آلمان گفته است که یک مرد ایرانی را که مظنون به تدارک حمله با انگیزه‌های «اسلام‌گرایانه» بوده، را دستگیر کرده است.

دویچه‌وله به نقل از دادستان کل آلمان نوشته است که «این شهروند ایرانی مقادیر نامشخصی از سموم سیانید و ریسین برای این منظور تهیه کرده است.»

به گفته پلیس آلمان وی در جریان یورش نیروهای امنیتی در شهر کاستروپ-راوکسل، توسط پلیس‌هایی که لباس محافظ در برابر مواد سمی پوشیده بودند، دستگیر شده است.

شهر کاستروپ-راوکسل ۷۳ هزار نفر جمعیت دارد و در نزدیکی شهر دورتموند است.

دادستان عمومی دوسلدورف، پلیس رکلیگ‌هاوزن و مونستر اعلام کردند که این مرد مظنون سموم «سیانید و ریسین» برای این «اقدام جنایتکارانه» خود تهیه کرده است.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که نیروهای پلیس با دستگاههای اکسیژن و لباس‌های مخصوص اقدام به دستگیری این فرد کرده‌اند.

هنوز نام این ایرانی منتشر نشده اما دویچه وله گفته است که وی ۳۲ سال سن دارد.

ماموران امنیتی گفته‌اند که تصور می‌شود فرد دستگیر شده در حال برنامه‌ریزی انجام یک اقدام خشونت‌آمیز جدی بوده است.

به گفته پلیس آلمان فرد دستگیر شده هنوز متهم نشده است.

به نوشته دویچه‌وله و به استناد به «موسسه روبرت کخ(RKI) آلمان، ماده سمی ریسین در فهرست سلاح‌های جنگی تحت عنوان “سلاح‌های بیولوژیکی” قرار دارد. ریسین (رایسین) ماده‌ای بسیار سمی است که حتی مقدار اندکی از آن به اندازهٔ چند دانهٔ نمک خوراکی می‌تواند انسان بالغ را از پای درآورد. این سم بسیار خطرناک از گیاه کرچک تهیه می‌شود.»

رسانه «وست‌دویچر روندفونک کلن» در گزارش خود از بازداشت دو نفر خبر داده و طبق این گزارش افراد دستگیر شده دو برادر هستند.

پلیس ضد ترور آلمان در حال بررسی مدارک و اسناد به دست‌آمده از خانه‌ای است که دستگیری در آن صورت گرفته و هنوز مشخص نیست که متهم بازداشت شده به دادگاه معرفی خواهد شد یا خیر.

گزارش‌ها حاکی از حضور تعداد زیادی از نیروهای پلیس، آتش‌نشانی و نیروهای امدادی در محل بازداشت بوده و بسیاری از نیروهای اورژانس لباس‌های ویژه محافظتی پوشیده بودند.

دویچه‌وله به نقل از رسانه‌های آلمانی نوشته است که آنها در گزارش‌ها خود به این موضوع هم اشاره کردند که «سرویس مخفی» یک کشور دوست به مقامات امنیتی آلمان درباره «خطر حمله با بمب شیمیایی» هشدار داده است.