رئیس دانشگاه تهران از تصویب یک بخشنامه جدید از سوی شورای فرهنگی این دانشگاه درباره حجاب اجباری دانشجویان دختر خبر داد و تهدید کرد دانشجویانی که تن به بخشنامه ندهند «مورد برخورد انضباطی قرار می‌گیرند».

محمد مقیمی روز پنجشنبه ۲۹ دی در یک نشست شورای دانشگاه تهران گفت که بر اساس بخشنامه جدید «که از امروز لازم‌الاجراست، در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی زنان و دخترانی را که به محدودیت‌های مربوط به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، «بی‌حجاب» یا «بدحجاب» می‌خوانند.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، پس از شناسایی این دسته از دانشجویان، برای آنان پیامک ارسال می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که حجاب اجباری را رعایت کنند.

او افزود که در مرحله بعدی، دانشگاه با خانواده دانشجو تماس می‌گیرد و اگر دانشجو باز هم حجاب اجباری را رعایت نکند «برای او پرونده انضباطی شکل می‌گیرد».

مقیمی گفت در این مرحله نیز اگر دانشجو تعهد بدهد، پرونده انضباطی از دستور کار خارج می‌شود ولی «در صورتی که باز هم بر بی‌قانونی اصرار ورزد، مورد برخورد انضباطی قرار می‌گیرد».

رئیس دانشگاه تهران به دانشجویان هشدار داد که از این پس، مقررات حجاب اجباری «قاطعانه» اجرا خواهد شد.

در جریان اعتراضات سراسری ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، دانشگاه‌ها یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بوده‌اند. اما مقام‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب دانشجویان معترض، محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه آنان اعمال کرده‌اند.

به عنوان نمونه، چند روز پیش، روزنامه شرق در گزارشی به برخورد نهادهای امنیتی با دانشجویان دانشگاه ارومیه طی این مدت پرداخت و نوشت که حدود ۵۰ دانشجو به دانشگاه ارومیه ممنوع‌الورود شده‌اند.

همچنین پیشتر منابع دانشجویی از افزایش فشارها بر دانشجویان معترض با اقدامات امنیتی هم‌چون «ممنوع‌الورود‌ی، محرومیت خوابگاهی و پرونده‌سازی جهت تعلیق» خبر داده بودند.