مقامات اسرائیلی و اوکراینی به روزنامه تایمز اسرائیل گفتند که الی کوهن، وزیر خارجه در دولت جدید بنیامین نتانیاهو، به‌زودی به اوکراین سفر می‌کند.

موعد دقیق انجام این دیدار هنوز اعلام نشده، اما این اولین دیدار یک مقام ارشد اسرائیلی از اوکراین بعد از آغاز جنگ روسیه در این کشور خواهد بود.

الی کوهن روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی، در گفت‌وگوی تلفنی با دمیتری کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، با اشاره به استفاده روسیه از تسلیحات ایران در حملات به اوکراین، از کی‌یف خواست در مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ایفا کند و کشورهای اروپایی را تشویق کند تا این نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران را تروریستی اعلام کنند.

اسرائیل از تصمیم غیرالزام‌آور پارلمان اروپا برای تروریستی نامیدن سپاه، که روز ۲۹ دی در این نهاد اروپایی گرفته شد، ابراز خشنودی کرده، اما ظاهرا آن را کافی نمی‌داند و خواهان اتخاذ این تصمیم از سوی دولت‌های اروپایی است و برای تحقق این هدف نقش اوکراین را مهم ارزیابی کرده است.

با وجود این، سفر آقای کوهن به اوکراین ظاهرا نشان تغییر عملی جدی در روابط اسرائیل با اوکراین و روسیه نیست.

الی کوهن دو هفته پیش با گفتن این‌که دولت تازه اسرائیل درباره جنگ اوکراین «کمتر سخن خواهد گفت»، و سپس با گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که یکی از اولین تماس‌هایش در این مقام بود، انتقاد افرادی مانند سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکاییِ حامی بنیامین نتانیاهو را متوجه خود و دولت اسرائیل کرد.

اسرائیل از آغاز یورش روسیه به اوکراین، به دلیل ملاحظات مرتبط با نیاز به «هماهنگی» با روسیه در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه علیه «اهداف ایرانی و متحدان تهران»، با خودداری از ارائه کمک نظامی به اوکراین و رد درخواست‌های متعدد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که یهودی است، باعث شگفتی کی‌یف شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز ۲۸ دی خبر داد که آمریکا از انبار بزرگ تسلیحاتی خود در اسرائیل برخی محموله مهمات مانند ۳۰۰ هزار گلوله‌ جنگی را به اوکراین فرستاده است.

اسرائیل در خصوص این گزارش سکوت کرد، اما روسیه اعلام کرد که آن را بررسی می‌کند. در همین حال، سفیر روسیه در تل‌آویو از اسرائیل خواست به سیاست «عقلانی» در تحریم تسلیحاتی اوکراین ادامه دهد.