معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی می‌گوید برخی از زنان شرکت‌کننده در کنگره حکومتی «زنان تأثیرگذار»، هنگام خروج از هتل‌های محل اقامت دچار «خوف» بودند و «می‌ترسیدند کشته شوند».

انسیه خزعلی روز سه‌شنبه ۴ بهمن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا همچنین از اظهارات یکی دیگر از زنان مدعو به این کنفرانس خبر داد که در فرودگاه گفته بود: «آیا من می‌توانم زنده برگردم؟»

با آن‌که انسیه خزعلی تلاش کرده مدعی شود برگزاری این کنگره در شرایط سرکوب خشن اعتراضات ایران و برخوردهای خشونت‌بار با زنان، موفق به «تغییر» نگاه بین‌المللی به ایران شد، ناخواسته از نگرانی‌های شرکت‌کنندگان در این اجلاس پرده برداشته است.

این اجلاس مدتی پس از اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، برگزار شد.

برگزاری این اجلاس، مهمانان دعوت‌شده به آن، انتخاب زنان «برگزیده» و جوایز نقدی اهداشده به مهمانان این برنامه، انتقادهای بسیاری را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخت.

با این حال خزعلی مدعی شده که جمهوری اسلامی در یک حرکت «مبتکرانه» و برای رساندن صدای زنان موفق و گمنام، این کنگره را برگزار کرد.

وی بدون اشاره به وضعیت زنان در ایران گفته که جمهوری اسلامی این «ضرورت» را احساس کرده که «صدای بسیاری از بانوان موفق اما گمنامی» باشد که با عبور از «تنگناهای متعارف، در سطحی گسترده مشغول به فعالیت هستند اما صدایشان شنیده نمی‌شود.»

وی با انتقاد از انتخاب دختر شایسته در سطح بین‌المللی، ادعا کرده که این کنفرانس، «آغازگر یک روند تحول خواهانه و مبتکرانه در سطح بین‌الملل» بود که «وجوه انسانی، علمی و اجتماعی زنان را مورد توجه قرار» دهد.

وی در اظهارات خود مانور بسیاری بر روی تعداد زنان شرکت‌کننده در این اجلاس نشان داده و انتقادها از دعوت زنان از بورکینافاسو و کشورهای بسیار کوچک تحت عنوان زنان تاثیرگذار را رد کرده است.

معاون ابراهیم رئیسی گفته: «برخی عادت کرده‌اند که بیشتر به دیدار مقامات کشورهایی بشتابند که نگاه متکبرانه به ایران دارند. معتقدم چنین نگاه‌هایی واقعاً وجود دارد و چنین تحقیرهایی نسبت به اقدامات خوب خودی و داخلی وجود دارد و برخی حاضر نیستند که واقعیت را ببینند و به آن افتخار کنند.»

این کنگره که به گفته محمد اسماعیلی، وزیر ارشاد، به «ابتکار» جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی و دختر احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای د راستان خراسان رضوی برگزار شد، با انتقادات بسیاری همراه شد.

این کنگره حکومتی در شرایطی در ایران برگزار شد که در بیش از چهار ماه گذشته در ایران زنان بسیاری تنها به دلیل شرکت در اعتراضات «زن زندگی آزادی» به زندان افتاده‌اند.

طی این دور از اعتراضات که روز ۲۶ شهریور با مرگ یک زن جوانِ کرد آغاز شد، تصاویر و ویدئوهای مستند فراوان از ضرب‌ و جرح، تعرض جنسی در ملاء عام و توهین‌های جنسی به زنان یا به زنان خانواده معترضان مرد منتشر شده است.

برگزارکنندگان این کنگره، هیچ اشاره‌ای به این اتفاقاتی که برای زنان ایران طی این ماه‌ها افتاده و ادامه دارد، نکرده‌اند.