فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به بازداشت گسترده خبرنگاران در ایران اعتراض کرد و خواهان آزادی ۳۳ روزنامه‌نگار ایرانی شد که در جریان اعتراضات اخیر مردمی بازداشت شدند و همچنان در زندان به‌سرمی‌برند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه در وبسایت این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، هنوز ۳۳ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده ایرانی در بند هستند و برخی از آنها به احکام سنگین محکوم شده‌اند.

این گزارش با اشاره به حکم ۱۸ سال زندان برای احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس گفته است جمهوری اسلامی باید روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد و جریان آزاد اطلاعات را در کشور برقرار کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین به بازداشت چهار روزنامه‌نگار زن با نام‌های نسیم سلطان بیگی، ملیکا هاشمی، مهرنوش زارعی و سعیده فتحی طی دو هفته گذشته پرداخته و درباره شرایط آنان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید خانم سلطان بیگی که از حدود دو هفته پیش بازداشت شده، هنوز هم در بازداشت انفرادی است و سه روزنامه‌نگار زنی که اشاره شد هفته گذشته بازداشت شدند و در زندان اوین هستند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین از آزادی هشت روزنامه‌نگار به قید وثیقه استقبال کرده است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل این فدراسیون گفته است: «ما به شدت نگران سرنوشت همکارانمان در زندان و تلاش‌های بی‌وقفه مقامات جمهوری اسلامی برای تشدید کنترل خود بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هستیم. ما خواستار آزادی فوری همه خبرنگاران هستیم و از رهبران ایران می‌خواهیم شرایط واقعی یک دموکراسی را ایجاد کنند.»

این گزارش همچنین به بازداشت‌های گسترده و احکام اعدام و اجرای حکم اعدام چهار معترض اشاره کرده و آن را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

بر اساس آمارهای سازمان‌های مدنی و حقوق بشری، در جریان اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که ماه‌ها طول کشید، بیش از ۱۵ هزار نفر بازداشت شدند.