روز چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، همسایه شمال غربی ایران خبر داد که در راستای مقابله با «شبکه جاسوسی ایران در این کشور» ۳۹ تن را بازداشت کرده‌است. این کشور همچنین اعلام کرد که شکایتی را به‌ضد جمهوری اسلامی در مجامع بین‌الملل به‌ثبت رسانده‌است.

جمهوری آذربایجان می‌گوید افرادی را که در پوشش «انجام امور دینی» اقداماتی را در راستای ایجاد «تخریب و اختلال» در این کشور انجام می‌دادند، طی یک عملیات ویژه شناسایی و بازداشت کرده‌است.

وزارت امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه از بازداشت ۷ تن خبر داد و بر پایه خبری تکمیلی که چهارشنبه انتشار یافت، این شمار تاکنون به ۳۹ نفر رسیده‌است.

برپایه اظهار این وزرات‌خانه، افراد بازداشت‌شده که در قالب «افرادی مذهبی» در شبکه‌های اجتماعی جلوه می‌کردند، در حال عمل به مسئولیت‌هایی بودند که از سوی «سرویس‌های ویژه جمهوری اسلامی» عهده‌دار َشده‌بودند.

این اشخاص متهم شده‌اند که به‌سود جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت بوده‌ و از «آزادی اعتقادات مذهبی» که در کشور آذربایجان برقرار بود، سوء‌استفاده کرده‌اند.

به‌گفته وزارت امور خارجه آذربایجان، بازداشت‌شدگان اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به «سرویس‌هایی ویژه» انتقال داده‌اند.

این کشور روز چهارشنبه همچنین از ثبت شکایت به‌ضد جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی خبر داد.

مقام‌های جمهوری آذربایجان می‌گویند که از همه عرصه‌های بین‌المللی قابل دسترسی برای محکومیت گسترده «اقدام تروریستی به‌ضد سفارت‌خانه‌شان در تهران» و نیز برای «مجازات عاملان» این حمله بهره خواهند گرفت.

تنش میان تهران و باکو در پی رخ‌دادن یک حمله مسلحانه به سفارت‌خانه آذربایجان در ایران، در روزهای اخیر بالا گرفته‌است.

در سوی دیگر، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، روز چهارشنبه از اقدامات قضایی مرتبط با موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان خبر داد و مانند سایر مقام‌های رژیم ایران، حمله به سفارت را برپایه «انگیزه شخصی و مسائل خانوادگی» فرد مهاجم، عنوان کرد.

پیش‌تر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیز بر دلالت «انگیزه شخصی» در حمله‌ای که یک کشته و دو مجروح بر جا گذارد، تاکید کرده بودند.

در پی این تهاجم، آذربایجان با تروریستی خواندن حمله، سفارت‌خانه‌اش در تهران را تخلیه کرد و همه کارمندان این مرکز را به کشورشان بازگرداند.

مقام‌های این کشور همچنین از شهروندان‌شان خواسته‌اند که از سفر به ایران پرهیز کنند.