جمیل بایک، ریاست مشترک شورای اجرایی KCK، در پیام خود که در آژانس خبری فرات منتشر شد چنین گفت: «مردم ما فاجعه بزرگی را بر اثر زلزله تجربه کردند. مردم ما در کردستان ترکیه، در کردستان سوریه، در ترکیه و سوریه در مشکلات بزرگی قرار دارند. به خصوص به دلیل سیاست‌ها و عملکرد دولت ترکیه، مردم بیشتر رنج می‌برند. دولت ترکیه، سیاست‌ها و اقداماتی را انجام می‌دهد که باعث رنج بیشتر مردم می‌شود. کردها، ترک‌ها، عرب‌ها و مردم دیگر همگی رنج زیادی را متحمل می‌شوند. احساسات جامعه پس از زلزله، بسیار بر روی ما اثر گذاشت و برای جان‌باختگان رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل آرزومندیم، همچنین به خانواده جان‌باختگان تسلیت عرض می‌کنیم.»

قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق: فراخوان ک.ج،ک برای توقف فعالیتهایمان را اجابت می کنیم
فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق اعلام کرد کە فراخوان ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج،ک را برای توقف فعالیتهایمان را بە دلیل رویدادن زلزلە اجابت کردە و آن را عملی می کنیم.

متن بیانیە فرماندهی نیروهای مدافع خلق بە شرح زیر است:

در ٦ فوریە زلزلەای با مرکزیت بازارچیخ روی داد کە بە فاجعەای عظیم مبدل شد. خلقمان در جریان این زمین لرزە با آسیبهای بسیاری مواجە شدە و تلفات فراوانی را متحمل شد. افرادی از خلقهای کورد، ترک و عرب و دهها انسان جان خود را از دست دادەاند و هنوز هم دهها هزار نفر زیر آوارها منتظت نجات هستند. در این روزهای پر از رنج، خلقمان متحمل دردهای بسیاری شدە است. ما در دردهایی کە خلقمان هم اکنون متحمل می شود، خودمان را سهیم می دانیم. برای تمام افرادی کە جان خود را از دست دادەاند، طلب آمرزش کردە و بە  خانوادەهای بازماندگان تسلیت عرض می کنیم. برای تمام مصدومین نیز طلب شفا و سلامتی داریم.

کاستن از درد و آلام خلقهایمان، التیام دردهای آنان وظیفەای بسیار بزرگ و انسانی، وجدانی و اخلاقی است. ما این روزهای دشوار را با دقت و توجە و نشان دادن حمایت خود و نیز کاستن از دردهای خلقمان سپپری می کنیم. ما میخواهیم کە از این مسئلە حمایت کنیم. لازم است کە تمام نیروهای دفاعی ما و نهادهای میهن دوست، از خلقمان حمایت بە عمل اوردە و بە منظور تقدیم کمکهایشان بسیج شوند. بە ویژە کە در مناطقی کە تاکنون هیچ نیروی کمکی بە آنجا عزیمت نکردە و ساختمانها ویران شدەاند، لازم است کە سریعا بە روستاهای آسیب دیدە کمک برسد. در این فرایند معیار اخلاقی و میهن دوستی مهم دست زدن بە چنین اقداماتی است. بر همین اساس ما بە درخواست هوال جمیل باییک می پیوندیم کە نمایندگی از ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک خواستار توقف فعالیتها شدە و ما نیز الزامات عملی چنین درخواستی را فراهم می کنیم.

در این بارە از تمام نیروهای گریلا. رزمندگان و یگانهای دفاع ذاتی می خواهیم: در چارچوب فراخوانی کە ریاست مشترک ما منتشر کردە است، لازم است تمام طرحها و عملیاتها در شهرها متوقف شوند.  و در صورتیکە نیروهای دولت ترک در مقابل نیروهای ما موضع بگیرند، تا زمانیکە دست بە حملە نزدەاند، لازم است کە هیچگونە تحرکی از سوی نیروهای ما انجام نشود. تا اطلاع ثانوی، عمل بە دسورالعمل مذکور برای تمام نیروهای دفاعی مشروع ما لازم است.

همانگونە کە اطلاع دارید رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ سالیان درازی است کە در چارچوب سیاستهای نابودی در کوردستان، تمام منابع خود را بە سوی جنگ هدایت کردە است و علیە نیروهای ما و تمام سازمانها، طرحهای جنگی را توسعە می بخشد. همچنین این حکومت کە نیروهای وابستە بە خود را بە انحای مختلف بە لحاظ مالی تامین می کند، از آنجا کە هیچ توجهی بە امنیت خلق نداشتە است و سازمانهای ساختمان سازی را بر اساس معیارهای دقیق مورد نظارت قرار ندادە است، خلقمان و خلقهایی کە در ترکیە زندگی می کنند، با مشکلات فراوانی مواجە هستند. تلفات و آسیبها بزرگ هستند. از همین رو با حمایت و همکاری اجتماعی لازم است. ما در این جارچوب با احترام اعلام می نماییم کە بر اساس تصمیم و ایستار سیاسی خلق و انقلابمان، مسئولیتهایمان را انجام می دهیم.