سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه، سیزدهم فروردین، تأیید کرد یک افسر دیگر این نیرو در «حملات اسرائیلی» در سوریه کشته شده است و قول داد که این مرگ را تلافی کند.

روابط عمومی کل سپاه در بیانیه خود نوشت «سروان مقداد مهقانی جعفرآبادی» در حمله سحرگاه روز جمعه، یازدهم فروردین، در حومه دمشق زخمی شد و به علت شدت جراحات جان باخت.

ساعاتی پیش از این بیانیه، کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر مرگ این نظامی در سوریه را اعلام کرده بود.

از بیانیه سپاه چنین برمی‌آید که سروان مقداد مهقانی پس از زخمی شدن در سوریه به ایران انتقال نیافت و جان خود را در سوریه از دست داد.

سپاه پاسداران روز جمعه نیز کشته شدن افسر سپاهی میلاد حیدری را به عنوان «مستشار نظامی» اعزامی به سوریه در پی حمله بامداد روز جمعه در اطراف دمشق تأیید کرده بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا، میلاد حیدری، ۳۲ ساله، را جزو فرماندهان نیروهای سایبری معرفی کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز روز یک‌شنبه کشته شدن این دو پاسدار را «اقدام متجاوزانه و جنایتکارانه» دانست و گفت که جمهوری اسلامی «حق خود را در پاسخ به این اقدام … اسرائیل در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.»

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد مستقر در بریتانیا، روز جمعه به نقل از «منابع موثق» خود گفته بود که در حمله اسرائیلی در آن روز «پنج افسر سپاه پاسداران، شامل یک فرمانده ارشد» کشته شدند.

بیانیه دولت سوریه در مورد آن حمله اشاره‌ای به مرگ نظامیان ایرانی نکرده و تنها از زخمی شدن سه سرباز ارتش آن کشور خبر داده بود.

سپاه پاسداران در واکنش به مرگ میلاد حیدری گفته بود که اسرائیل «پاسخ لازم را خواهد گرفت». سپاه پاسداران در واکنش به مرگ مقداد مهقانی هم نوشت که اسرائیل «تاوان آن را خواهد داد».

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت روز دوازدهم فروردین نوشت میلاد حیدری با عضویت در دستگاه اطلاعاتی سپاه، از هدایت‌کنندگان «عملیات ضد اسرائیلی» از منشأ سوریه بود.

سوریه اعلام کرد که اسرائیل بامداد یکشنبه، سیزدهم فروردین، نیز اهدافی در استان حمص در غرب این کشور را بمباران کرد که سومین حمله منتسب به اسرائیل در کمتر از چهار روز بود.

رسانه‌های اسرائیل و منطقه، هدف بمباران بامداد یکشنبه را پایگاه‌های هوایی که «نیروهای نظامی ایران در آن حضور دارند»، عنوان کردند.

براساس این گزارش‌ها، از جمله پایگاه هوایی تی‏۴، در غرب شهر تدمر (پالمیرا) و پایگاه هوایی الضبغه در نزدیکی شهرک القصیر که فاصله کمی تا مرز لبنان دارد، هدف قرار گرفت. در برخی گزارش‌ها نام پایگاه الشعیرات و یک پایگاه نظامی در شهر «شین» نیز به عنوان مراکزی که در این موج حملات بمباران شدند، عنوان شد.

به گفته وزارت دفاع سوریه، پنج نظامی در حمله به حمص زخمی شدند. اما «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که چند جنگجوی متحد ایران نیز در این حمله کشته شدند.

سوریه افزایش «حملات اسرائیلی» را «همدستی با گروه‌های تروریستی و داعش» نامیده است. اسرائیل درباره تمامی این حملات سکوت کرده است.

اما روزنامه یدیعوت آحرونوت سخنان بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود در روز سیزدهم فروردین را تأیید تلویحی حملات منتسب به اسرائیل در روزهای اخیر در سوریه دانست.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه گفت «به دشمنان‌مان توصیه می‌کنم که اشتباه نکنند؛ بحث داخلی اسرائیل (بر سر طرح جنجالی تغییرات قضایی) به توانایی ما برای اقدام علیه دشمنان‌مان در تمامی جبهه‌ها، هرجا و هر زمان، ذره‌ای آسیب وارد نکرده است».