به قلم…عباس زندی

رژیم ایران گرفتار در منجلاب جنگ نیابتی با اسرائیل در سوریه.

تهران اعلام کرد، روز جمعه در حمله موشکی اسرائیل در نزدیکی دمشق، یکی از مشاوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شده است.

رسانه دولتی ایران با انحراف از سکوت همیشگی تهران در قبال جنگ نیابتی علیه اسرائیل در سوریه، مقتول را میلاد حیدری، مشاور و افسر نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کردند. مقامات اسرائیلی از اظهار نظر در مورد حادثه قبل از سحر در خارج از پایتخت سوریه که به نظر می‌رسد بخشی از حملات پیشگیرانه شدید علیه استقرار نظامی ایران در این کشور عربی همسایه باشد، خودداری کردند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بدون شک پاسخی به این جنایت خواهد داد. به طور جداگانه، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در دیدار با همتایان قبرسی و یونانی خود، از آنها خواست تا برای تعیین تروریستی در اتحادیه اروپا برای سپاه پاسداران تلاش کنند. کوهن با استناد به اعلامیه این هفته یونان مبنی بر خنثی کردن یک حمله تروریستی سازماندهی شده توسط ایران علیه اهداف اسرائیلی و یهودی در آتن، گفت: «ایران خطری برای جهان است. تروریسم رژیم ایران به خاورمیانه، اوکراین، اروپا و غیره آسیب می رساند.

بر اساس برخی آمارها، حادثه روز جمعه ششمین حمله اسرائیل در سوریه در ماه جاری و دومین حمله به منطقه دمشق در چند روز اخیر است. این نشان می‌دهد که، با وجود همه تحولات سیاسی داخلی در اسرائیل و پرسش‌هایی درباره ادامه تصدی وزیر دفاع یوآو گالانت، کمپین‌های نظامی اصلی مانند به اصطلاح «جنگ بین جنگ‌ها» با همان حرفه‌گرایی و دقت ادامه می‌یابد.

سوریه بخش مهمی از کریدور تهران برای ارسال تسلیحات پیشرفته به حزب‌الله لبنان به‌ویژه مهمات هدایت‌شونده است. اسرائیل آشکارا اعلام کرده است که سلاح های تغییر دهنده بازی در دست حزب الله را تحمل نخواهد کرد، سلاح هایی که هدف آن کشتن غیرنظامیان اسرائیلی و در نهایت نابودی کشور یهود است. با این حال، تهران دهه‌هاست در حال آموزش و تامین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین کرده است. حتی با قیام مردم خود علیه وحشیگری و فساد، دیکتاتوری آخوندی حاضر نیست تهاجم خارجی خود را خنثی کند.»