یک مقام پلیس راهور اعلام کرد از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین بیش از ۸۵ هزار تصادف جاده‌ای رخ داد که باعث شد ۸۷۱ نفر جان خود را از دست بدهند.

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، با اعلام این خبر افزود ۲۷ درصد خودروها در تصادفات فوتی پژو، ۲۴ درصد پراید، پنج درصد هم خودروهای خارجی و مابقی مربوط به انواع دیگر خودرو و همچنین موتورسیکلت بوده است.

بر اساس این گزارش، ۲۸ درصد کشته‌شدگان تصادفات زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، سه درصد عابران پیاده بوده‌اند، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد آن‌ها نیز رانندگان وسایل نقلیه بوده‌اند.

سهم ۵۱ درصدی پراید و پژو در تصادفات مرگبار نوروز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این آمار تلفات در سال‌های گذشته تقریباً تغییری نگرده است، آنچنان‌که سال ۱۳۹۶ هم نیروی انتظامی اعلام کرده بود ۵۲ درصد کشته‌های کل تصادفات متعلق به سرنشینان خودروهای پراید و پژو است.

بر اساس آمارها، حدود ۹۰ درصد خودروهای تولید‌شده در صنعت خودرو ایران بر پایه سه پلت‌فرم قدیمی پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساخته می‌شوند و این در حالی است که هر سه پلت‌فرم حداقل دو دهه است که از رده خارج شده‌اند.

در سال‌های گذشته برخی مقامات نیروی انتظامی به این خودروها لقب «ارابه‌های مرگ» داده‌اند، اما علی‌رغم انتقادها و برخی اقدام‌ها، این روند تاکنون به توقف تولید این خودروها یا ایمن‌سازی آن‌ها منجر نشده است.

این در حالی است که رئیس‌ وقت پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۸ حتی اعلام کرده بود که از سال آینده، یعنی ۱۳۹۹، «با هماهنگی وزارت صمت» شماره‌گذاری پراید متوقف خواهد شد.

بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۹ هزار نفر در ایران بر اثر تصادف‌های رانندگی کشته شده‌اند. برای درک بزرگی این آمار می‌توان از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق یاد کرد که مجموع کشته‌های ایران به حدود ۱۹۰ هزار نفر رسید.

پلیس ایران همچنین قبلاً گزارش داده است که مجموع هزینه‌های خسارات تصادفات رانندگی در کشور «بیش از هشت درصد تولید ناخالص داخلی» است.