سخنگوی ریاست اقلیم کردستان اعلام کرد که رئیس اقلیم کردستان روز ۲۵ فوریە ۲۰۲۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمان کردستان تعیین کرده است.

به گزارش روداو، دلشاد شهاب سخنگوی ریاست اقلیم کردستان روز پنجشنبه ۳/ ۸/ ۲۰۲۳ در کنفرانسی خبری اعلام کرد نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان پس از گفتگو و مشورت با تمامی جریان‌های سیاسی اقلیم، روز ۲۵ فوریە ۲۰۲۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمان کردستان تعیین کرده است.

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان افزود به تمامی جریان‌های کردستانی اطمینان می‌دهیم که همگی بر روی تاریخ تعیین شده توافق نظر دارند.

دلشاد شهاب در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه میهنی کردستان نسبت به تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمان کردستان پایبند خواهد بود گفت: تاریخ تعیین شده با رضایت تمامی جریان های سیاسی کردستانی تعیین شده است و اتحادیه میهنی نیز علاوه بر آن که از تاریخ مذکور حمایت می کند از تمامی اقدامات رئیس اقلیم کردستان نیز در چارچوب حفظ ساختار اقیم کردستان حمایت می کند.

دلشاد شهاب همچنین تکذیب کرد که حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان هیچگونه پیشنهادی در مورد تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان به ریاست اقلیم کردستان داده باشند و همچنین گفت: این دو جریان کردستانی موافق آن هستند که در روز تعیین شده از سوی رئیس اقلیم کردستان انتخابات برگزار شود. وی همچنین افزود: سایر جریان‌های کردستانی نیز هیچ پیشنهادی در این رابطه مطرح نکرده‌اند.

روز ۷/ ۱/ ۲۰۲۴ مهلت قانونی فعالیت کمیسیون مستقل انتخابات عراق فدرال پایان خواهد یافت. دلشاد شهاب در این زمینه گفت ماه ۱۲ انتخابات شورای استان های عراق برگزار می‌شود به همین دلیل اگر مهلت فعالیت کمیسیون عالی انتخابات عراق فدرال تمدید نشود به نظر می رسد که قادر به برگزاری انتخابات نخواهد بود به همین دلیل ممکن است بر اساس قانون، مهلت فعالیت کمیسیون مذکور تمدید شود تا بتواند انتخابات پارلمان کردستان را نیز برگزار کند.

اظهارات سخنگوی ریاست اقلیم کردستان در مورد تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمان کردستان و رضایت اتحادیه میهنی کردستان در مورد تاریخ تعیین شده از سوی از سوی ریاست اقلیم در حالی است که پیشتر سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با کردپرس گفته بود که تاریخ تعیین شده در ماه دوم سال ۲۰۲۴ برای برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان تاریخ مناسبی نیست و لازم است که ریاست اقلیم کردستان در مورد تاریخ مناسب تری برای برگزاری انتخابات با جریان های کردستانی مشورت کند.