کنگره ملی کوردستان به‌عنوان راه حلی طولانی مدت از سازمان ملل درخواست می‌نماید، همراه با حکومت عراق و انجمن خلق و انجمن زنان شنگال برای آنکه ایزدخان را به‌عنوان منطقه‌ای دارای خودمدیریتی در قوانین عراق و سازمان ملل جای دهند، کار کند. این در حالی است که سایت باسنیوز وابسته با پارتی اعلام کرد، جنیس پلاسخارت، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق در سالگرد نسل‌کشی ایزدیان گفت: پس از گذشت سه سال از توافق هولیر و بغداد اجرایی نشدن آن نگران‌کننده است.کنگره ملی کوردستان همچنین درخواست نمود، توافق ۹ اکتبر که بین حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان و دولت ترکیه امضا شد، لغو شود. چون هدف این توافق، تخلیه ایزدخان است و بدون حضور ایزدی‌ها انجام شده است
.

روز پنج شنبه نیز یک کنفرانس اداره‌ی خودمدیریتی دمکراتیک در بغداد با شرکت شخصیت‌های سیاسی عراق، شخصیت‌های اقلیت‌ کاکایی‌، شبک‌ و فیلی‌، به همراه مهمانانی از جوامع مختلف عراق (کورد، عرب، ترکمن، مسیحی، شیعه، سنی) و نمایندگان احزاب کورد و عراقی شرکت داشتند برگزار شد،

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) به مناسبت نهمین سالگرد نسل کشی ۳ اوت ۲۰۱۴ در شنگال؛ بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه کنگره ملی کوردستان آمده است، ما کوردها در صدمین سالگرد پیمان لوزان، از بی‌عدالتی، آزار و قتل عام به ستوه آمده ایم. یکی از جدیدترین نمونه‌های آن، ۹ سال پیش قتل عام دیگری در کوردستان رخ داد. در ۳ اوت ۲۰۱۴ خلق ایزدی ما در شنگال با حمله تروریست‌های داعش مواجه شدند. در همان زمان، فوراً مشخص شد که دولت ترکیه از تروریست‌های داعش پشتیبانی می‌کند.

کنگره ملی کوردستان در ادامه اعلام کرد، داعش علیه زنان از جنگ ویژه استفاده کرد، زنان و جامعه را هدف حملات قبیح خود قرار داد و بر این اساس، همراه با نسل کشی، زن کشی را نیز به شیوه سیستماتیک انجام داد.

کنگره ملی کوردستان علاوه بر محکوم نمودن نیروهایی که تصمیم به نسل کشی خلق ایزدی گرفتند، تاکید نمود، مانند همیشه برای آنکه زخم‌های شنگال التیام پیدا کند، مبارزات برای صیانت از حقوق مشروع ایزدی‌ها ادامه خواهد داشت.

کنگره ملی کوردستان در ادامه اعلام نمود، حدود ۱۲ کشور جنایت علیه ایزدی‌ها را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناختند و این اعتراف گامی مهم و همچنین یک سند و مدرک مهم سیاسی است. اما به رسمیت شناختن نسل کشی به صورت سیاسی بدون هیچ نتیجه قانونی، یعنی بدون محاکمه مسئولین و عاملان آن، کافی نیست. نبودن راه قانونی، فقط به جنایتکاران جسارت داده و راه را برای آنها باز می‌کند تا نسل کشی را تکرار نمایند.

در ادامه بیانیه کنگره ی ملی کوردستان آمده است: پس از آنکه داعش توسط نیروهای مدافع خلق – یژاستار، یگانهای مدافع خلق – یگانهای مدافع زنان شکست خورد، رژیم ترک می‌خواهد با روش‌های گوناگون از ایزدخان انتقام بگیرد. آنها روزانه با جنگنده و پهباد به بیمارستان‌ها، مدارس و به‌ویژه نیروهای دفاعی ایزدخان، یگانهای مدافع شنگال – یگانهای زنان شنگال حمله کرده و هدف این حملات مشخص است: دولت ترک می‌خواهد ایزدی ها، ایزدخان را ترک کرده و حتی یک ایزدی نیز در آن باقی نماند. هدف استراتژیک دولت ترکیه اشغال شنگال است و می‌خواهد مانند جغرافیای پیشین عثمانی‌ها آن را با تُرک‌نمودن اداره کند. همان استراتژی را نیز در سال ۲۰۱۸ در عفرین و در سال ۲۰۱۹ در سری‌کانی و گریسپی آغاز کرده بود. اکنون نیز می‌خواهد جغرافیای کوردستان را از کوردها پاک کرده و ترک‌بودن را در آن گسترش دهد.

کنگره ملی کوردستان همچنین تاکید کرد، برای آنکه نسل کشی دیگری بر خلق ایزدی ما تحمیل نشود، باید ابتدا حملات دولت ترکیه متوقف شوند. به همین دلیل اولین و مهمترین درخواست ما آن است تا سازمان ملل و حکومت عراق با هم حریم هوایی را بر روی جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین دولت ترکیه ببندند.

کنگره ملی کوردستان همچنین درخواست نمود، توافق ۹ اکتبر که بین حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان و دولت ترکیه امضا شد، لغو شود. چون هدف این توافق، تخلیه ایزدخان است و بدون حضور ایزدی‌ها انجام شده است.

در پایان بیانیه همچنین آمده است، برای آنکه یک بار دیگر قتل عام بر ایزدی‌ها تحمیل نشود، به راه حلی طولانی مدت نیاز است. به همین دلیل از سازمان ملل درخواست می‌نماییم، با حکومت عراق و نمایندگان سیاسی و اجتماعی ایزدی مانند انجمن خلق و انجمن زنان شنگال کار کند، تا ایزدخان را به عنوان منطقه‌ای دارای خودمدیریتی، در چهارچوب قوانین عراق و قوانین بین‌المللی جای دهند.