با اجرای حکم اعدام چهار تن در روز دوشنبه ۳۰ مرداد در زندان زاهدان، تعداد افراد اعدام شده در سراسر ایران طی سه روز اخیر دست‌کم به هشت تن رسید.

وب‌سایت خبری حال‌وش خبر می‌دهد که سحرگاه روز دوشنبه این چهار تن که پیش از این به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به سلول انفرادی منتقل شده بودند، اعدام شدند.

حال‌وش این زندانیان بلوچ را «عبدالصمد خادم» ۲۹ ساله اهل و ساکن شهرستان زهک، «یعقوب اجباری» دارای ۸ فرزند و ساکن روستای قرقروک از توابع شهرستان زاهدان، «محمد انور براهویی» ساکن زاهدان و نفر چهارم را با نام خانوادگی «قنبرزهی» ساکن زاهدان معرفی کرده است.

این وب‌سایت که اخبار حقوق بشر سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، اعلام کرده از ۹ اردیبهشت تاکنون دست‌کم ۸۴ زندانی بلوچ از جمله چهار زن اعدام شده‌اند.

روز دوشنبه همچنین کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش داد که حکم دو زندانی بلوچ به‌نام‌های «عبدالصمد شاهوزهی» و «محمود ریگی» که در یک پرونده با اتهام «قتل عمد» به قصاص محکوم شده بودند، صبح روز شنبه ۲۸ مرداد در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

این کمپین نوشته است هر دو فرد اعدام‌شده ۲۸ سال سن داشتند و بابت پرونده‌ای مشترک در مهر سال ۹۱ به اتهام قتل بازداشت و به قصاص محکوم شده بودند.

چند رسانه نیز به شکل همزمان گزارش دادند که صبح روز ۲۸ مرداد حکم اعدام یک مرد با اتهام مربوط به مواد مخدر در زندان دزفول اجرا شد.

این زندانی که هویتش اعلام نشده، به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به اتهام «حمل و نگهداری ۲۰ کیلوگرم شیشه» بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب دزفول به اعدام محکوم شده بود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش، اعدام این زندانی را بدون اشاره به نامش تأیید کرده است.

همچنین وب‌سایت حقوق بشری هرانا روز دوشنبه اعلام کرد که حکم اعدام یک زندانی دیگر مرتبط با اتهام مواد مخدر صبح این روز در زندان شیبان اهواز اجرا شد.

بر اساس این گزارش، نام این شهروند «عبدالرضا قلاوند»، اهل اندیمشک و پدر یک فرزند بوده که پس از تحمل ده سال حبس اعدام شد.

هرانا روز ۲۹ مرداد نیز خبر داده بود که یک زندانی در شهر کهنوج که به اتهام قتل محکوم به اعدام شده بود، برای اجرای حکم به زندان انفرادی منتقل شده است. هویت این زندانی «مهدی بامری» اعلام شده و بر اساس این گزارش، در سال ۹۵ به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۲۹ مرداد از رهایی دو محکوم به اعدام به اتهام قتل در شهرهای سردشت و میاندوآب با «رضایت اولیای دم» خبر داد.

اجرای پی‌درپی احکام اعدام زندانیان به اتهامات مختلف در روزهای اخیر در حالی صورت می‌گیرد که سازمان حقوق بشر ایران ۱۱ مرداد، ضمن انتشار خبر اعدام ۶۱ زندانی در ایران طی یک ماه، درباره «شدت گرفتن کم‌سابقه‌ روند» اعدام طی ماه‌های گذشته هشدار داد.

بر اساس اعلام این سازمان در ماه گذشته میلادی، ژوئیه، (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد) ۶۱ زندانی در ایران اعدام شدند که از میان آن‌ها ۱۱ نفر بلوچ، سه نفر تبعه افغانستان و بقیه مربوط به سایر قومیت‌ها و شهرها بودند.

بر پایه اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، از آغاز سال ۲۰۲۳ یعنی طی هفت ماه گذشته خبر اعدام ۴۲۳ تن در ایران تأیید شده است. آمار واقعی می‌تواند بیش از آمار تأییدشده باشد.

حال‌وش نیز اعلام کرده از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ تا ۳۰ مرداد امسال، یعنی طی یک سال، دست کم ۱۸۵ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند که این تنها تعداد افراد احراز هویت شده است.