رحمان شمس، ١٩ ساله و شهروند کُرد اهل ماکو در حین سپری کردن دوره اجباری سربازی با اسلحه سازمانی داخل پایگاه نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط مافوق خود در مرز قصرشیرین به قتل رسید.

 
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ٢٨ مرداد ۱۴۰۲ (١٩ آگوست ۲۰۲۳)، رحمان شمس، سرباز کُرد اهل روستای “کشمش تپه” از توابع ماکو، در پایگاه مرزبانی قصرشیرین کرمانشاه (کرماشان) با شلیک اسلحه سازمانی کشته شد.
 
به گفته یک منبع مطلع، رحمان شمس در دومین ماه دوره اجباری سربازی بوده و توسط مافوق خود با شلیک مستقیم از پشت کشته شده است.
 
این منبع افزود، نهادهای حکومتی در پاسخ به پرسش خانواده این سرباز حین تحویل گرفتن جنازه وی، مبنی بر علت و همچنین هویت ضارب فرزندشان، جواب مشخصی نداده و آنرا به آینده موکول کردند. 

همچنین، خانواده رحمان شمس توسط نهادهای حکومتی تهدید شده‌اند تا از خبررسانی و رسانه‌ای کردن خبر کشته شدن فرزندشان خودداری کنند.
 
با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی کمتر از سه ماه، دست‌کم هشت جوان کُرد طی دوره اجباری سربازی خودکشی کرده و یا توسط مافوق خود کشته شده‌اند.