شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق و از فعالین بختیاری اهل یاسوج که اخیراً توسط دولت ترکیه به ایران دیپورت شده بود، به زندان اوین منتقل شده است.
 

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٣١ مرداد ماه ١٤٠٢ (٢٢ آگوست ٢٠٢٣)، شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق اهل یاسوج، طی یک تماس تلفنی با خانواده از انتقالش به بند ٢٠٩ زندان اوین، موسوم به بازداشتگاه وزارت اطلاعات خبر داده است.
 

شهریار براتی‌نیا در بیست روز سپری‌شده از دیپورت به ایران، به جز از تماس اخیر تلفنی خود، در بی‌خبری بازداشت بوده و علاوه بر منع ملاقات حضوری از دسترسی به وکیل نیز محروم بوده است.
 

وی اول تیر ماه ۱۴۰۲، در شهر استانبول ترکیه توسط پلیس بازداشت و سپس به یک کمپ موقت در این شهر منتقل شده بود.
 

این زندانی سیاسی سابق، روز سه‌شنبه ١٠ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط پلیس ترکیه به کمپ “دوغوبایزید” در شرق این کشور منتقل، و پنج‌شنبه دوازدهم همان ماه در مرز بازرگان، به نیروهای حکومتی ایران تحویل داده شد.
 

شهریار براتی‌نیا، چند ماه پیش، به دلیل فشارهای نهادهای قضایی و امنیتی ایران را ترک کرده بود.
 

این شهروند روز ١٧ تیر ماه ١٤٠٠، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر سنندج بدون هیچگونە احضاریە‌ای بازداشت و مدارک شناسایی وی نیز ضبط شدند.
 

هه‌نگاو پیشتر در گزارشی ضمن اشاره به ضبط وثیقه ٧٠٠ میلیون تومانی شهریار براتی‌نیا به دستور دادگاه سنندج، نوشت: شهریار براتی در مهر ماه سال ١٤٠٠ پس از حدود چهار ماه بازجویی و بازداشت در اداره‌ اطلاعات سنندج، تهران، شیراز و همچنین زندان یاسوج با تودیع وثیقه آزاد شده است.