با نزدیک تر شدن به سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، خانواده های جانباختگان اعتراضات با اعمال فشار مضاعف از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مواجه هستند. در یک هفته اخیر، دستکم ۹ تن از اعضای خانواده جانباختگان اعتراضات سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و یا احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند. به گزارش خبرگزاری هرانا، نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در چالوس، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم علیزاده در حالی صورت گرفته است که محمد (کوروش) وزیری، همسر شیرین علیزاده نیز ششمین روز از بازداشت خود را در زندان دستگرد اصفهان سپری میکند.
روز سه شنبه سی و یکم مردادماه، مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در حوالی منزل خود واقع در ساری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
همزمان فرامرز آبیل، نوجوان ۱۵ ساله، برادر اسماعیل آبیل (براهویی)، یکی از جانباختگان وقایع هشتم مهرماه ۱۴۰۱ موسوم به “جمعه خونین زاهدان”، توسط نیروهای امنیتی در تربت حیدریه بازداشت شد. علیرغم پیگیری های خانواده این شهروند، کماکان اطلاعی از سرنوشت این نوجوان در دست نیست.
ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده نیز روز دوشنبه در منزل شخصی خود بازداشت شد. تا زمان تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای کرمی اطلاعی حاصل نشده است.
در ادامه بازداشت ها، روز سه شنبه هفته جاری، شرمین حبیبی همسر فریدون محمودی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و تنها سرپرست یک فرزند هفت ساله، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی نهایتا روز چهارشنبه یکم شهریور، با قرار تامین آزاد شد. فریدون محمودی همسر خانم حبیبی در تاریخ بیست و هشتم شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری هدف تیراندازی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
در ادامه روند افزایش فشار بر خانواده های جان باختگان، روز دوشنبه ۳۰ مردادماه نیز، حسن درافتاده و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به اداره اطلاعات پیرانشهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. به گفته منابع محلی “نیروهای امنیتی خانواده درافتاده را تهدید کرده‌ اند که در سالگرد اعتراضات سراسری از شرکت در مراسم ها و فعالیت در فضای مجازی خودداری کنند.”
همچنین مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که مادر دو فرزند است، روز پنجشنبه بیست و ششم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در فومن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.