حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز فرانسوی روز دوشنبه ۱۳ شهریور در حالی به مدرسه‌ها بازگشتند که موضوع ممنوعیت پوشیدن عبایه یا همان چادر عربی در مدارس، بر دیگر مسائل آموزشی فرانسه از جمله کمبود معلم و گرانی نوشت‌افزار سایه انداخته است.

فرانسه که دارای بیشترین جمعیت مسلمان در بین کشورهای اروپایی است، اکنون با چالشی جدید مواجه است که ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است.

گابریل اتال وزیر آموزش ملی فرانسه روز دوشنبه به رسانه‌های این کشور گفت که ۵۱۳ مدرسه در سراسر کشور وجود دارند که به طور بالقوه درگیر مسئله ممنوعیت پوشیدن عبایه هستند.

آقای اتال که مدت زیادی نیست کار خود را به عنوان وزیر آموزش آغاز کرده، از همان ابتدای دوران وزارتش با مسئله عبایه درگیر بود.

نظام سیاسی فرانسه، دموکراتیک و لائیک است و لائیسیته، یعنی جدایی دین از دولت، در آن به صورت قانون در آمده است.

بر اساس همین قانون لائیسیته است که پیروان هیچ کدام از ادیان حتی مسیحیان که اکثریت جامعه فرانسه را تشکیل می‌دهند حق نمایش و به رخ کشیدن نمادهای مذهبی خود را در محیط‌های دولتی و عمومی ندارند.

گابریل آتال وزیر آموزش ملی فرانسه پیشتر به شبکه یک تلویزیون این کشور گفته است که لائیسته و مدرسه در فرانسه رابطه‌ای مستقیم دارند.

او گفت: «مدرسه در جمهوری فرانسه حول ارزش‌ها و اصول شدیدا مستحکم به ویژه لائیسته بنا شده است. لائیسیته محدودیت نیست، بلکه آزادی است؛ آزادی شکل دادن به عقیده خود و رها شدن از طریق مدرسه.»

وزیر آموزش فرانسه به طور ویژه درباره عبایه تاکید کرد: «برای من لائیسته در چارچوب مدرسه، مسئله‌ای بسیار روشن است. وقتی شما وارد یک کلاس درس می‌شوید و دانش‌آموزان را می‌بینید، نباید قادر باشید مذهب یک دانش‌آموز را تشخیص دهید. بنابراین من به شما این تصمیم را اعلام می‌کنم که دیگر نمی‌توان در مدارس عبایه پوشید.»

عبایه یک لباس سنتی بلند زنانه است که برخی دانش‌آموزان دختر مسلمان برای پوشاندن سرتاسر بدن خود آن را می‌پوشند؛ با این حال، شورای مسلمانان فرانسه در ماه ژوئن امسال تلاش کرد مسلمانان این کشور را از پوشیدن این لباس نهی کند و اعلام کرد که عبایه، یک «علامت مذهبی مسلمانان» نیست.

علاوه بر عبایه، قمیص، پیراهن بلند مردانه نیز که مردان در کشورهای عربی می‌پوشند، در مدارس فرانسه ممنوع شده است.

اما ممنوعیت‌ها در ارتباط با مذهب در مدارس فرانسه فقط مختص این لباس‌ها نیست. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسید، استفاده از هر نوع نماد مذهبی در مدارس و اماکن دولتی ممنوع است.

همچنین فرانسه اولین کشور اروپایی بود که در سال ۲۰۱۰ با تصویب قانونی، حجاب کامل، شامل برقع یا نقاب را ممنوع کرد.