در پی درگیری‌های سنگین نظامی روز چهارشنبه در مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان و در حالی که حزب‌الله کشته شدن پنج عضو دیگر خود شامل فرزند رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان را تأیید کرد، بامداد پنج‌شنبه، دوم آذر نیز کماکان درگیری مرزی در این بخش‌ها ادامه یافته است.

رسانه‌های اسرائیل از عملیات و آتشباری سنگین میان نیروهای ارتش اسرائیل با شبه‌نظامیان در جنوب لبنان خبر می‌دهند.

بامداد پنج‌شنبه در شهرک‌های اسرائیلی در بخش گالیل غربی صدای آژیر خطر طنین انداخت و شمار معدودی از مردمی که از منطقه تخلیه نشده‌اند، برای مدتی به اماکن امن رفتند. اکثر مردم این مناطق از ماه گذشته تخلیه شده و در اماکن موقت اسکان یافته‌اند.

ارتش اسرائیل ابتدا تأیید کرد که بامداد پنج‌شنبه حومه شهرک «زرعیت» و نقاط دیگری در شمال این کشور هدف دست‌کم ۳۵ خمپاره قرار گرفت و در پاسخ به آن، به سوی نقاطی از جنوب لبنان که مبداء شلیک بوده، آتشباری کرد. شمار راکت‌های شلیک شده به شمال اسرائیل در ساعات بعدی افزایش یافت.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت در واکنش نظامی به این تعرضات مرزی از سامانه جدیدی که دقت زیادی دارد، با نام «استیل استینگ» استفاده کرده است.

این سامانه لیزری در روزهای اخیر نیز در غزه برای نخستین بار مورد استفاده ارتش اسرائیل قرار گرفت.

ارتش اسرائیل همچنین افزود جنگنده‌ها و پهپادهایش در ساعات نیمه‌شب تا بامداد پنج‌شنبه در عملیات بوده و همچنین سامانه دفاع هوایی اسرائیل یک موشک شلیک شده از لبنان را رهگیری و منهدم کرده است.

محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان که پسرش روز چهارشنبه در حمله هوایی اسرائیل در منطقه بیت یاحون در جنوب لبنان کشته شد، به رسانه‌های همسو با حزب‌الله گفت: پسرم در شهادت، از من سبقت گرفت.

حزب‌الله اعلام کرد که شمار کشته‌هایش در یک ماه و نیم اخیر تا شامگاه چهارشنبه، به ۸۵ تن افزایش یافته است.

تشدید درگیری مرزی اسرائیل و حزب‌الله در روز پنج‌شنبه با ساعاتی مصادف بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر خود به لبنان، با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چهارشنبه شب در نشست خبری با رسانه‌های اسرائیل گفت «پیامی محرمانه» بین اسرائیل و حزب‌الله از طریق میانجی‌گرها رد و بدل نشده و آن سازمان بخشی از توافق بدست آمده (بین اسرائیل و حماس) نیست اما هر گونه عملیات بعدی اسرائیل در قبال جنوب لبنان به رویکرد و اقدامات حزب‌الله بستگی دارد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در نشست خبری یادشده گفت حزب‌الله از وضعیت ایجادشده برای غزه درس بگیرد و بداند که در صورت بحرانی کردن اوضاع، جنوب لبنان و بیروت سرنوشتی مشابه خواهند داشت.

اشاره تلویحی آقای گالانت ظاهرا به ویرانی شدید حدود یک سوم غزه و احتمال تکرار آن برای جنوب لبنان و بیروت بود.

ژنرال گالانت گفت شمار زیادی از ساکنین جنوب لبنان خود پیشاپیش از بیم عواقب بحران، منطقه را ترک کرده‌اند.