بیش از دو هفته پس از اعلام مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند اراک، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی سوزاندن مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز را نیز تأیید کرد و گفت این موضوع در آلودگی هوای این کلان‌شهر تاثیر زیادی دارد.

شهنام اشتری روز شنبه، ۹ دی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که پایش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تبریز، مازوت‌سوزی در این نیروگاه را اثبات می‌کند.

او فرا رسیدن فصل سرما و کمبود گاز را زمینه‌ساز این اقدام دانست و افزود که این کمبود «همه ساله نیروگاه‌های حرارتی را به ناچار به سمت استفاده از سوخت مازوت سوق می‌دهد.»

روز ۲۰ آذر شرکت تولید نیروی برق حرارتی شازند و شرکت گاز استان مرکزی در اطلاعیه‌ای مشترک «ضمن عذرخواهی از مردم استان به ویژه شهروندان شهرهای اراک و شازند» از مازوت‌سوز‌ شدن نیروگاه حرارتی شازند طی روزهای آینده خبر دادند.

پنج روز بعد، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد که نیروگاه شازند اراک در شبانه‌روز «چهار میلیون لیتر مازوت» می‌سوزاند.

این در حالی است که مقام‌های مربوطه در جمهوری اسلامی از جمله رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در هفته‌های اخیر در چند نوبت سوزاندن مازوت در شهرهای بزرگ را تکذیب کرده و تعداد خودروها و وارونگی هوا در فصل سرما را زمینه‌ساز آلودگی هوا اعلام می‌کردند.

مازوت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود اما ایران برای جبران کسری گاز دست به مازوت‌سوزی گسترده در صنایع و نیروگاه‌های برقی زده است.

یک مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران روز ۱۳ آذر به نقل از وزارت بهداشت از مرگ بیش از «‌۲۶ هزار نفر» در ۳۳ شهر، تنها در سال ۱۴۰۱، «به دلیل آلودگی هوا» خبر داد.

در هفته‌های اخیر علاوه بر تهران،‌ نزدیک به ده کلان‌شهر دیگر ایران نیز دچار آلودگی شدید هوا شدند و مدارس در تعدادی از این شهرها از جمله مشهد تعطیل و آموزش غیرحضوری اعلام شد.