دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان در کرکوک پس از گذشت شش سال نشست دو جانبه خود را با هم برگزار کردند، برگزاری این نشست به دنبال آن اتفاق می‌افتد که در میان کُردها تنها این دو حزب در انتخابات شورای استانی کرکوک صاحب کرسی شده‌اند.

به گزارش روداو، بعد از برگزاری این نشست مسئولان دو طرف اعلام کردند که دیگاههای نزدیکی با هم داشته‌اند و با هم همکاری خواهند کرد، در این باره «محمد کمال» مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک اعلام کرد در این نشست تفاهم و روابط خوبی برقرار شده است دو طرف وعده دادیم که با هم همکاری داشته باشیم، قانونا باید با همه احزاب به توافق برسیم این یک امر عادی است و باید شورای استانی کرکوک را با هم تشکیل دهیم.

این نشست صرفا برای تصمیم گیری در مورد موضوع مدیریت شورای استانی کرکوک نبوده، بلکه برای گشودن دری به منظور برگزاری جلسات در سطح بالاتر انجام گرفته است. اتحادیه میهنی که مبتکر این امر است، تلاش می کند موضوع تشکیل ادارات استان های کرکوک و نینوا در یک مجموعه قرار گیرد  و با حزب دمکرات کردستان در این باره به توافق برسد.

روند ملا محمود مسئول تشکیلات اتحادیه میهنی در کرکوک گفت: «در کرکوک قومیتهای مختلفی با هم زندگی می‌کنند بنابراین باید با قومیتهای دیگر هماهنگ باشیم در این خصوص گفتگوهای و نقطه نظرات جدی ارائه شد و آنها نیز با سامان دهی وضعیت و شرایط داخلی اقلیم کردستان موافق بودند همانطور که شما هم در جریان هستید پیشتر مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان اذعان داشت که حق اتحادیه میهنی کردستان است که استاندار را تعیین کند و لازم نیست این موضوع را مجددا تکرار کنیم بلکه باید به سازوکارهای لازم برای انجام این امر بیاندیشیم».

به گزارش رسانه خبری روداو، از این پس دو حزب حاکم کردستان و دیگر احزاب کُرد در کرکوک در سطح روابط خود به نشستها و دیدارهای خود ادامه خواهند داد، احزاب عرب و ترکمن نیز به تشکیل یک جبهه واحد نزدیک شده‌اند و نتایج نشست احزاب کرد برای آنها اهمیت دارد.

نشست دو جانبه حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در کرکوک پس از گذشت شش سال

جبهه ترکمانی که چشم به تصرف پست استانداری کرکوک دوخته است اعلام کرد با در نظر گرفتن نتایج انتخابات پست استانداری حق آنهاست.

«قحتان ونداوی» مسئول شاخه جبهه ترکمانی در کرکوک اعلام کرد طبق قانون انتخابات استان کرکوک، تعداد آرای به دست آمده ملاک به دست آوردن قدرت نیست باید پستها در میان قومیتها به صورت برابر تقسیم شوند بدون در نظر گرفتن نتایج انتخابات با احزاب دیگر دیدار می‌کنیم و درهای گفتگوی ما به روی احزاب برنده انتخابات باز است و خط قرمزی برای هیچ حزبی قائل نیستیم.

احزاب عرب نیز که با ۳ لیست در انتخابات شورای استانی کرکوک شرکت کردند و صاحب شش کرسی شده‌اند به طور رسمی اعلام کردند که به یک فراکسیون تبدیل خواهند شد و فردی را برای پست استانداری کرکوک انتخاب کرده‌اند.