بیش از ۶۰۰ نانوایی در شهر اربیل اعتصاب کردند و خواستار لغو تصمیم کاهش قیمت نان شدند و اعلام کردند در صورت اجرای این تصمیم ما ناچار به نقض قانون خواهیم شد و کارگران خود را اخراج می کنیم.  شایان ذکر است، روز دوشنبه ۸/ ۱/ ۲۰۲۴ در اربیل تعدادی از نانوایان این شهر برعلیه تصمیمات دولت اقلیم کردستان در خصوص قیمت نان تجمع اعتراضی تشکیل دادند. طبق دستور دولت اقلیم کردستان باید ۱۰ نان را به ۱۰۰۰ دینار بفروشند یکی از مالکان این نانواییها به نام ادریس نانوا اعلام کرد اصلاح از راس دولت انجام می‌گیرد نه از نانواییها!

به گزارش رسانه خبری KNN، در بیانیه مالکان نانواییهای اربیل که به رئیس دولت اقلیم کردستان ارائه شد اعلام کرده‌اند ما مالکان تعداد ۶۱۰ نانوایی هستیم که به علت اعمال فشارهای زیاد اخیر اعتصاب کرده‌ایم.

آنها اشاره می‌کنند که دست توی جیب آنها رفته است و به لقمه دهان آنها چشم دوخته شده است و از نخست وزیر اقلیم کردستان خواستند تصمیم کاهش قیمت نان را لغو کند و می گویند مقامات اربیل اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهند.

در بیانیه نانواییهای اربیل آمده است بله درست است که اکنون آرد ارزان شده است اما زمانی که قیمت آرد به دلیل بروز جنگ اوکراین و روسیه افزایش یافت، نان را به همان قیمت فروختیم، نانوایی هایی هستند که هنوز بیش از ۴۰ میلیون دینار ناشی از ضرر آن دوران بدهکار هستند.

آنها می‌گویند براساس تصمیم که استانداری و فرماندار اربیل آن را اجرا می‌کنند می‌خواهند که ما قانون را نقض کنیم زیرا اگر با این قیمت پایین نان را به فروش برسانیم باید کارگران خود را اخراج کنیم و کارگران دیگر را به محل خود بیاوریم که این کار خلاف قانون کار و تامین اجتماعی است، نمی دانیم چرا اینقدر علیه کارگران ما فعالیت می کنند و از آنها متنفر هستند.

امروز ۶۱۰ نانوایی در مخالفت با تصمیم کاهش قیمت نان در اربیل اعتصاب کردند و تعداد ۱۸۳۰ کارگر شهر اربیل بیکار بودند مالکان نانواییهای اربیل در این باره می‌گویند ما بر علیه مردم شهر خود فعالیت نمی‌کنیم و دشمن هیچ کس هم نیستیم بلکه دست روی خرخره ما گذاشته‌اند و مانع فعالیت ما هستند و مرتب از سوی مقامات اربیل مورد تهدید قرار می‌گیریم.