معاون قوهٔ قضائیه ایران می‌گوید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با عفو یا تخفیف مجازات دو هزار و ۸۲۷ نفر از محکومان دادگستری‌ها موافقت کرده است.

صادق رحیمی روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن‌ با بیان این‌که این عفوها به مناسبت «بعثت» پیامبر اسلام و سالروز پیروزی انقلاب بهمن ۵۷انجام شده است، اعلام کرد: «در این مرحله ۱۹۶ نفر از افراد مشمول عفو از محکومان زن، ۳۵ نفر اتباع بیگانه، ۳۴ نفر محکومان امنیتی و سه نفر زیر ۱۸ سال هستند.»

او افزود: «۵۳ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بود که با تخفیف، مجازات آن‌ها به حبس تغییر کرد.»

مقامات قوهٔ قضائیه بهمن‌ماه پارسال نیز از عفو و تخفیف مجازات بسیاری از محکومان خبر داده بودند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، اوایل تیرماه اعلام کرد که در جریان آنچه «عفو رهبری» خوانده می‌شود، «نزدیک به ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آن‌ها برنامه در نظر بگیرد»، آزاد شدند.

این ادعا در حالی بود که آزادی بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» موقتی بود و شمار قابل توجهی از آن‌ها با وجود آزادی قطعی، مدتی بعد احضار و با پرونده‌های تازه‌ای روبرو شدند.

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر که در زندان اوین محبوس است، در اوایل امسال «عفو رهبری» را نمایشی برای فریب دولت‌های غربی دانسته بود.