نیروهای فرانسوی نیز اواخر سال گذشته میلادی مجبور به خروج از نیجر شدند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، خبر داد که شماری از پرسنل نظامی روسیه وارد یک پایگاه هوایی در نیجریه شده‌اند که مقر نیروهای آمریکایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اتفاق پس از آن افتاده است که حکومت نظامی نیجر، در غرب آفریقا، تصمیم گرفت حدود هزار پرسنل نظامی آمریکا را از این کشور اخراج کند.

نیجر تا زمان کودتای سال ۲۰۲۳ در این کشور، شریک اصلی واشینگتن در مبارزه علیه شورشیان اسلامگرایی بود که هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌اند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت، گفت مقام‌های نیجریه به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته‌اند که حدود ۶۰ پرسنل نظامی روسیه وارد نیجر خواهند شد.

او تصریح کرد که نمی‌تواند این تعداد را تأیید کند.

مقام وزارت دفاع ایالات متحده افزود: نیروهای روسی با همتایان آمریکایی خود ارتباطی نخواهند داشت، «بلکه از آشیانه جداگانه‌ای در پایگاه هوایی ۱۰۱ استفاده می‌کنند که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی در نیامی، پایتخت نیجر، قرار دارد».

آمریکا یک پایگاه نظامی دیگر در آگادیز نیجر دارد و از سال ۲۰۱۸ از این پایگاه‌ها برای حمله به شبه‌نظامیان «جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین» وابسته به گروه حکومت اسلامی، داعش، و القاعده استفاده می‌کند.

حضور پرسنل نظامی روسیه در یک پایگاه آمریکایی در نیجر در حالی اتفاق می‌افتد که روابط مسکو و واشینگتن بر سر جنگ اوکراین دچار تنش شدیدی شده است.

همزمان، خبر ورود نیروهای روسی به نیجر پس از آن منتشر می‌شود که اوایل فروردین‌ماه گزارش‌هایی از تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به منابع غنی اورانیوم در نیجر منتشر شد. تهران با مسکو روابط نزدیکی دارد.

رویترز می‌گوید هنوز مشخص نیست تأسیسات ایالات متحده در نیجر پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

مقام پنتاگون گفته که اوضاع عالی نیست اما در کوتاه‌مدت قابل مدیریت است.

رویترز می‌گوید در پی کودتاهایی که در برخی از کشورهای آفریقایی صورت گرفته و رهبران آن‌ها خواهان فاصله گرفتن از غرب هستند، ایالات متحده و متحدانش مجبور شد‌ه‌اند که نیروهای نظامی خود را از این کشورها خارج کنند.

علاوه بر خروج قریب‌الوقوع از نیجر، نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر کشور چاد را ترک کرده‌اند و نیروهای فرانسوی نیز پیشتر از مالی و بورکینافاسو اخراج شده بودند.