فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که نیروهای ارتش آمریکا سه پهپاد را در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن منهدم کردند.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:« تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر (به وقت صنعا)، نیروهای تحت فرمان فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت سه سامانه هوایی بدون سرنشین [پهپاد] را در منطقه تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن منهدم کردند.»

فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرده است:«نیروهای ما تشخیص دادند که این سیستم‌ها تهدیدی فوری برای نیروهای آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند.»

سنتکام تصریح کرده است: « این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در ماه‌های اخیر مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ را مورد حمله قرار داده‌اند. این حملات باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

در همین زمینه، امبری، یک شرکت امنیت دریایی بریتانیا، دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی کانتینری که با پرچم مالت از جیبوتی به سوی بندر جده در حرکت بود، با سه موشک مورد حمله قرار گرفته است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم می‌گوید یک موشک به نزدیکی این کشتی اصابت کرد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران مدعی هستند که در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دامنه این حملات به سایر کشتی‌های بین‌المللی نیز گسترش یافته است.