ماشاالله کرمی پدر محمدمهدی (کومار) کرمی از جانباختگان جنبش ژن، ژیان، ئازادی که از ۹ ماه پیش بازداشت و کماکان در بازداشت به سر می‌برد، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً ماشالله کرمی شهروند کُرد ساکن کرج، توسط دادگاه انقلاب کرج از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت “اقدام علیه نظام” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به نوشته دادبان، دولت کلیه  اموال و خانه و ماشین و هرآنچه که این خانواده ی دادخواه دارند را به مصادره و ثبت و ضبط در آورده است. آقای کرمی پیشتر توسط دادگاه کیفری ۲ شهرستان نظرآباد به ” تحصیل مال نامشروع” متهم شده بود

پیشتر علی شریف‌زاده اردکانی، یکی از وکلای ماشالله کرمی اعلام کرده بود که دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» که به ماشالله کرمی نسبت داده شده به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده و «عناوین اتهامی مربوط به دادگاه کیفری دو نیز، ماده دو قانون تشدید (تحصیل مال نامشروع) و ماده ۹ قانون مبارزه با پولشویی قید شده است.»

پیشتر هه‌نگاو در گزارشی نوشت که تداوم فشارها بر سایر اعضای خانواده ماشاالله کرمی افزایش یافته و حساب بانکی آن‌ها مسدود شده است. همچنین وسایل دیجیتال ضبط‌شده آن‌ها، بازگردانده نشده و کماکان در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد.


ماشاالله کرمی، روز ۶ آبان ماه سال گذشته، از بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. چند روز پیش از آن نیز، نیروهای وزارت اطلاعات به منزل خانواده دادخواه او، هجوم برده و پس از تفتیش، تعدادی از وسایل شخصی محمدمهدی کرمی را ضبط کرده و با خود بردند.

ماشاالله کرمی، روز ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی، پس از تفتیش منزل و توقیف گوشی تلفن همراه و برخی دیگر لوازم شخصی‌اش، بازداشت و در نهایت به زندان (ندامتگاه) مرکزی کرج، منتقل شد.

محمدمهدی کرمی، جوان ٢١ ساله کُرد اهل بیجار، به‌همراه محمد حسینی دیگر متهم ردیف اول پرونده موسوم به “قتل” روح‌الله عجمیان، عضو بسیج، به اعدام محکوم و پس از شکنجه شدید در نهایت سحرگاه روز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ اعدام شدند. این دو جوان در جریان جنبش زن زندگی آزادی بازداشت شده بودند.