در سومین روز ثبت‌نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، وحید حقانیان از اعضای دفتر علی خامنه‌ای ثبت‌نام کرد.

ثبت‌نام روز سوم از ساعت هشت صبح در ستاد انتخابات در وزارت کشور آغاز شد و با آن که به طور معمول چهره‌های سیاسی از اوایل صبح به وزارت کشور مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند، خبرگزاری مهر گزارش کرده بود که خبرنگاران کماکان منتظرند.

کمی بعد از انتشار این خبر، رسانه‌ها گزارش کردند که احمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس به‌ عنوان اولین نامزد در سومین روز ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد.

بعد از رسولی‌نژاد نیز تصویر وحید حقانیان که بیشتر با عناوین «سردار وحید» و «آقای وحید» شناخته شده‌، در وزارت کشور منتشر شد.

وحید حقانیان یکی از فرماندهان سابق نظامی است که سال‌ها از او به عنوان معاون امور ویژهٔ دفتر رهبر جمهوری اسلامی نام برده می‌شد. روزنامه شرق روز شنبه او را «از مسئولان بیت رهبری» معرفی کرده و روزنامه اعتماد از او با عنوان «سردار» یاد کرده است.

حضور او در کنار رهبر جمهوری اسلامی و فاصله بسیار نزدیک به او در اغلب مراسم‌ها پررنگ بود، و در این سال‌ها شایعات بسیاری نیز درباره نقش و نفوذ او در دفتر علی خامنه‌ای مطرح بوده است.

حقانیان در سخنانی در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت که با «تصمیم شخصی» برای انتخابات نامزد شده و قصد دارد از «بطن هفتم و آخرین لایه مغز نظام، به پوسته مهم اول و ظاهری گذر» کند.

جز وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز برای ثبت‌نام در انتخابات، وارد ساختمان وزارت کشور شد. او پیش از این گفته بود که «کاندیدای پوششی» نخواهد بود.

در دو روز گذشته، از بین همه افرادی که به ستاد وزارت انتخابات مراجعه کردند، تنها ثبت‌نام ۹ نامزد قطعی شده است. سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده که بقیه مراجعه‌کنندگان، فاقد شرایط ثبت‌نام بودند.

در روز دوم، علی لاریجانی، محمود احمدی بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی ثبت نام قطعی کردند.

روز اول ثبت‌نام از داوطلبان نامزدهای ریاست جمهوری نیز سعید جلیلی، قدرتعلی حشمتیان، عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان و محمدرضا صباغیان در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام قطعی کردند.

از پیش از ثبت‌نام علی لاریجانی، به فاصله کوتاهی پس از توییت او در شبکه ایکس که نشان می‌داد قصد ثبت‌نام در انتخابات را دارد، مجادله بین هواداران او و سعید جلیلی، نامزد تندروی این دور از انتخابات، آغاز شد.

پس از اظهارات لاریجانی در وزارت کشور مبنی بر اینکه «برای عبور از موانع، باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم» و استفاده از هشتگ «ارتفاع بگیریم» توسط او، حامیان رئیسی به شدت به این چهره سیاسی تاخته‌اند.

این هشتگ به عنوان «طعنه» به ماجرای سقوط بالگرد رئیسی و هیئت همراهش تعبیر شد، تا جایی که لاریجانی در توییتی نوشت: «برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یک بار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم.»

او رئیسی و همراهانش را «شهیدان خدمت» نامید و افزود که «یاد و نام بلندشان گرامی باد و اندیشه اهريمنان و سوء استفاده‌کنندگان از نامشان ناکام».

با این حال این توضیح ماجرا را فیصله نداد و پس از آن که جلیلی به طعنه خطاب به لاریجانی نوشت «کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند»، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی دست به دامان چت جی‌پی‌تی شد.

لاریجانی در شبکه ایکس خطاب به جلیلی نوشت: «سؤال جنابعالی رو از ChatGPT پرسیدم، پاسخ‌های نسبتاً کاملی داد و البته مواردی هم در این پاسخ نیامده است. امیدوارم برای شما مفید فایده باشد.»

در این پرسش‌ها به «اقدامات» منتسب به لاریجانی در «مبارزه با فساد» پاسخ داده شده است.

رد صلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان در دوره‌های پیشین انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری و نیز خشونت گسترده حکومت جمهوری اسلامی علیه شهروندان در دوره‌های مختلف اعتراضات از جمله دلایلی است که مشارکت مردم در انتخابات را با کاهشی تاریخی مواجه کرده است.

پس از اتمام فرصت پنج‌روزه ثبت‌نام، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، نامزدهای انتخابات ۱۵ روز (تا ۶ تیر) فرصت تبلیغات دارند. از ۷ تیرماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع و روز هشتم تیرماه انتخابات برگزار می‌شود. در صورتی که هیچ یک از نامزدها حائز اکثریت آرا نشوند نیز جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از کشته‌ شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به‌صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.