مشاور نظامی ریاست اقلیم کردستان اعلام کرد اکنون پستهای کُردها در ارتش و دستگاه اطلاعاتی و وزارت داخله عراق از آنها سلب شده است قبلا  کُردها ۲۰% ارتش عراق را تشکیل می‌دادند اما اکنون این مقدار به ۲% هم نمی‌رسد.

به گزارش رسانه خبری روداو، بابکر زیباری مشاور نظامی ریاست اقلیم کردستان در برنامه شبکه روداو اعلام کرد کُردها و احزاب سنی از ارتش عراق و نهادهای امنیتی و نظامی عراق تصفیه شده‌اند قبلا کُرد ۲۰% و احزاب سنی ۲۵% از مجموع نیروهای ارتش عراق را تشکیل می‌دادند اما اکنون این مقدار کمتر از ۲% است.

وی افزود قبلا کُردها پستهای رئیس ارکان (ستاد) ارتش عراق و مدیرکل امنیتی و معاونت اطلاعات و معاونت وزیر داخله و دستیار ستاد ارتش عراق را در اختیار داشتند، اکنون هیچکدام از این مناصب را در اختیار ندارند و برای من عجیب است که مقامات کُرد اعمال فشار نمی‌کنند و خواستار کسب مجدد این مناصب نیستند.

به گفته زیباری که خود قبلا ژنرال ارتش عراق بود حمایتهای نیروهای ائتلاف از نیروهای پیشمرگه محدود و کم است و بعضی اوقات دولت عراق مانع حمایتهای بیشتر این نیروها از پیشمرگه می‌شود.

وی افزود نیروهای ائتلاف قصد داشتند که پهباد در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار دهند اما دولت عراق مانع انجام این کار شد.

اصلاحات پیشمرگه

بابکر زیباری به موضوع اصلاحات نیروهای پیشمرگه اشاره کرد و گفت: «از طریق تقسیم نیروهای پیشمرگه در میان ۱۱ لشکر نظامی این نیروهای به طور کامل  به یک نیروی نظامی تبدیل خواهد شد و هیچ نیروی در سایه‌ای (غیر واقعی) در آن وجود نخواهد داشت، اکنون دو لشکر تشکیل شده است و ۲ لشکر دیگر در شرف تشکیل می‌باشند، و برنامه این است تا ۳ سال آینده همه آنها تشکیل شوند و روند اصلاحات پیشمرگه کامل گردد».

به گفته زیباری مانه اصلی بر سرا راه تشکیل این لشکرها این است که نیروهای پیشمرگه در میدانهای نبرد (سنگر) حضور دارند بنابراین نمی‌توان آنها را بازگرداند و آموزش داده شوند و به سرعت این لشکرها تشکیل شوند.