صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه منتقد حکومت ایران که به تازگی و به خاطر مشکلات سلامتش از زندان اوین آزاد شده است، در حساب اینستاگرام خود شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را «آب به آسیاب حکومت ریختن» دانسته است.

خانم وسمقی نوشته: «وقتی مشارکت مردم خیلی پایین باشد، نیروهای داخل حکومت دچار ریزش می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. اما زمانی که مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و رای دهند، این نیروها احساس توانمندی و پشتوانه مردمی می‌کنند».

او رای مردم را یک سرمایه اجتماعی و ملی دانسته است که «نباید برای هر چیزی هزینه شود و نباید به جیب کسانی برود که مسبب وضعیت موجود هستند.»

حسین رزاق، فعال سیاسی و رسانه‌ای، که او نیز به تازگی از زندان اوین آزاد شده است، در حساب شبکه ایکس خود نوشت: «این انتخابات أصلا نیازی به تحریم ندارد. این نامزدها و این مناظره‌ها آنقدر رقت‌‌انگیز در پی چاکری آستانند که اساسا نمی‌توانند این خیمه‌شب‌بازی استخدامی را تبدیل به مسئله‌ اکثریت بکنند.»

بخشی از فعالان و چهره‌هایی که پیشتر حامیان جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی بوده‌اند، در انتخابات جاری از این جریان فاصله گرفته‌اند.

پس از برگزاری دومین مناظره انتخاباتی که شب گذشته ۳۱ خرداد برگزار شد دیده می‌شود که چهره‌هایی نظیر حسن اسدی زید‌آبادی و حسین دهباشی نیز با تحلیل گفته‌های نامزدها و مجادلات مناظره‌ها، ارزیابی مثبتی از انتخابات پیش رو ارائه نداده‌اند.