دادگاه ناحیه‌ای اسلو در حکم خود گفت زانیار مطاپور ۱۰ گلوله با مسلسل و هشت گلوله با اسلحه کمری به سوی جمعیت شلیک کرده است

یک مرد نروژی ایرانی‌تبار روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه برای حمله سال ۲۰۲۲ به جشن ال‌جی‌بی‌تی در شهر اسلو، پایتخت نروژ، به جرم تروریسم به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

روز ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ همزمان با برگزاری جشن سالانه ال‌جی‌بی‌تی در اسلو بر اثر تیراندازی به سوی مردم در سه نقطه در نزدیکی میخانه‌ای به نام «لندن پاب» که از پاتوق‌های محبوب همجنسگرایان است، دو نفر کشته و ۹ نفر به شدت مجروح شدند.

دادگاه ناحیه‌ای اسلو در حکم خود گفت زانیار مطاپور ۱۰ گلوله با مسلسل و هشت گلوله با اسلحه کمری به سوی جمعیت شلیک کرده است. او با گروه موسوم به «خلافت اسلامی» بیعت کرده بود و از چندین سال قبل به اسلام‌گرایی تندرو و خشونت‌آمیز اعتقاد داشت.

حکم ۳۰ سال زندان پس از تغییر قوانین کیفری نروژ در مورد جرایم تروریستی در سال ۲۰۱۵ شدیدترین مجازات در این کشور است.

دادستان این پرونده حکم دادگاه را «نتیجه‌ای درست و یک حکم سنگین تاریخی» توصیف کرد.

اما وکیل آقای مطاپور حکم دادگاه را «مجازاتی شدید» توصیف کرد و افزود که هنوز در مورد اعتراض به حکم تصمیم نگرفته‌اند.

یکی از قربانیان این حمله که پیشانی او توسط گلوله آسیب دیده بود به یک رسانه نروژی گفت: «حکم صادر شده تسکین بزرگی است».

دادستانی در جریان دادرسی، تصاویر ویدئویی متعددی از این حمله مسلحانه را به دادگاه ارائه داد. حکم دادگاه قرائت نشد و به صورت یک سند الکترونیکی در اختیار دادستانی، شاکیان و وکیل مدافع متهم قرار گرفت.

دادگاه افزود که حکم در زندان برای زانیار مطاپور قرائت خواهد شد.

این متهم پس از تیراندازی توسط عابران مورد هجوم قرار گرفت و سپس دستگیر شد. در پی وقوع این حمله پلیس نروژ مراسم «رژه افتخار» دگرباشان جنسی در شهر اسلو را لغو کرد و گفت نمی‌تواند امنیت این برنامه را تضمین کند.

وقوع این حمله مسلحانه جامعه نروژ را که جرایم خشونت‌آمیز در آن به ندرت اتفاق می‌افتد در شوک فرو برد.

حملات مرگباری که تاکنون در این کشور روی داده معمولا نتیجه اقدام انفرادی بوده است که در مورد عاملان آن‌ها اصطلاح «گرگ تنها» به کار برده می‌شود.

البته نروژ محل وقوع مرگبارترین تیراندازی جمعی در اروپاست. در سال ۲۰۱۱ یک مرد معتقد به دیدگاه‌های راست افراطی و شبه فاشیستی با حمله مسلحانه به اجتماع جوانان حزب سوسیالیست نروژ در جزیره « اوتویا»، ۶۸ نفر را کشت و قبل از آن نیز با بمبی که در یک محله پر رفت‌وآمد شهر اسلو کار گذاشته بود هشت نفر را به قتل رساند.

شش روز قبل از وقوع حمله اداره امنیت خارجی نروژ از طریق یک مامور مخفی این اداره در مورد احتمال وقوع حمله مسلحانه در یکی از کشورهای شمال اروپا با خبر شده بود و این اطلاعات را برای اداره امنیت داخلی و نیروی انتظامی نروژ ارسال کرده بود.

زانیار مطاپور در دادگاه خود را بی‌گناه دانست. روانپزشکی که از سوی دادگاه برای بررسی وضعیت روانی او تعیین شده بود در گزارش خود تائید کرد که آقای مطاپور هنگام حمله از نظر عقلی و روانی سالم بوده است.

در طول دادرسی، دادستانی و وکیل مدافع متهم در این نکته توافق داشتند که زانیار مطاپور به سوی جمعیت شلیک کرده و در مورد انگیزه تروریستی این حمله نيز اختلاف نظر نداشتند.

اما وکیل آقای مطاپور خواستار عفو او شد و استدلال کرد که موکلش توسط یک مامور مخفی ادراه امنیت داخلی نروژ که وانمود می‌کرد از اعضای ارشد «خلافت اسلامی» است تحریک و تشویق شده بود که این حمله را انجام دهد.

دادگاه در حکم خود تصریح کرد «کاملا روشن است که در اقدامات اداره امنیت داخلی هیچ گونه عمل تحریک‌آمیز غیرقانونی دیده نمی‌شود و عامل محرک اقدام تروریستی نبوده است».

این محاکمه در ماه مارس آغاز شد و روز ۱۶ مه پایان یافت.

رادیو فردا