اربیل (کوردستان٢٤)- یک سازمان ناظر جنگ گفت که امروز سه‌شنبه ۳ سپتامبر، یک فرمانده ارشد نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان کوردها در شمال شرق سوریه/ روژآوا، در انفجاری در نزدیکی زندانی در استان حسکه، کشته شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اعلام کرد که در انفجاری در نزدیکی زندان ام‌الفرسان در حومه شهر قامشلو «همزمان با پرواز پهپاد ترکیه در منطقه، یک فرمانده نیروهای امنیتی کورد کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.»

این سازمان مستقر در بریتانیا، اعلام کرد که فرمانده سازمان امنیت – آسایش، «نقش برجسته‌ای در رهبری عملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی – داعش در استان رقه، پایگاه سابق جهادگران در سوریه، ایفا کرده است.»

آسایش، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از «رفقا در سطح رهبری» در قامشلو، پس از هدف قرار دادن یک خودرو توسط پهپاد ارتش ترکیه، در اطراف بازداشتگاه ام‌الفرسان، کشته شد.

وزارت دفاع ترکیه، به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد این حمله ندارد.

یک خبرگزاری محلی کوردی از «صدای انفجار… ناشی از هدف قرار دادن یک خودرو» در منطقه خبر داد.

یک مقام رسمی به خبرگزاری فرانسه گفت که این حادثه یک روز پس از آن رخ داد که مقامات کورد در استان حسکه، ۵۰ زندانی سوری متهم به عضویت در گروه داعش را به عنوان بخشی از توافق عفو عمومی، آزاد کردند.

کوردها یک تشکیلات خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه تاسیس کرده‌اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کوردها، تحت حمایت ایالات متحده، نبردی را فرماندهی کردند که در سال ۲۰۱۹ جهادگران داعش را از آخرین نقاط سوریه بیرون راند.

ترکیه، یگان‌های مدافع خلق کورد (YPG) را که بر (SDF) تسلط دارند، شاخه‌ای از حزب کارگران کوردستان (PKK) می‌داند و (PKK) رادر فهرست گروه‌های “تروریستی” قرار داده است.

ارتش ترکیه که در شمال سوریه نیروهای نیابتی دارد، به طور مستمر حملاتی را در مناطق تحت کنترل کوردها انجام می‌دهد.

ترکیه پس از بیرون راندن نیروهای کورد در حملات پی در پی، دو منطقه بزرگ در امتداد مرز را کنترل کرده است.