حمله موشکی ایران شامگاه سه‌شنبه دهم مهر، ث به اسرائیل با واکنش گسترده‌ای در جهان و خاورمیانه روبرو شد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در دفاع از اسرائیل دربرابر موشک‌ها نقش داشته است.

در حالی که سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شده که موشک‌های بالستیک به اهداف نظامی و امنیتی اسرائیل اصابت کرده است، گزارش‌ها حاکی است که موشک‌باران سپاه پاسداران تنها منجر به کشته شدن یک فلسطینی اهل غزه، ساکن شهر اریحا در کرانه باختری شده است. در عین حال مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران به نخست‌وزیر اسرائیل درباره درگیری با ایران هشدار داده است.

رئیس‌جمهوری ایران در پستی در شبکه «ایکس» با هشدار به نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: « ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.»

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به حملات موشکی ایران به کشورش تهدید کرد که «هر که به ما حمله کند را هدف خواهیم گرفت و این بر محور شرارت ایران منطق است.»

او همچنین به پشتیبانی نیروهای ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های دفاعی کشورش در رویارویی با حمله ایران اشاره کرد.

وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که هدف از این حملات تاسیسات نظامی و امنیتی اسرائیل بوده است. در این بیانیه موشک‌باران اسرائیل « حق دفاع مشروع، بعد از خویشتنداری طولانی‌مدت و نشان‌دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» اعلام شده است.

شبکه «خبر» ایران که موشک‌های ایرانی را برفراز تل‌آویو را بصورت زنده پخش می‌کرد همچنین با ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفتگو کرد که تاکید کرد اگر اسرائیل «دچار خطای محاسباتی» شود و به این عملیات پاسخ دهد موج دوم حملات «بسیار ویران‌کننده‌تر و عذاب‌آورتر» خواهد بود.

در همین حال دانیال هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل نیز با اعلام عملیات نیروی هوایی در خاورمیانه گفت کشورش در زمان و مکان مناسب به حملات ایران پاسخ خواهد داد و نتانیاهو نیز حملات حکومت ایران را «اشتباه بزرگ» خواند که تاوان آن را خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون، ژنرال پاتریک ریدردر این رابطه اعلام کرد که دو ناوجنگی آمریکا چندین موشک ایران را نابود کرده و سایرتجهیزات نظامی آمریکا برای هدف قرار دادن موشک‌های ایران مورد استفاده قرار گرفته است. او همچنین تاکید کرد که دولت ایران انجام این حملات را به آمریکا اطلاع نداده بود.

با این حال آمریکا از قبل درجریان تدارک برای این حملات بود و برخی از رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده بودند.

جیک سالیوان، مشاورامنیت ملی کاخ سفید حملات ایران را «ناموثر و شکست‌خورده» خواند و تاکید کرد که دولت آمریکا به همکاری نزدیک با اسرائیل برای دفاع از آن می‌پردازد او به حکومت ایران هشدار داد که این حملات تنش‌زا، عواقبی برای تهران خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید نیز تایید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور کمک آمریکا به اسرائیل برای رهگیری و نابودی موشک‌های ایران را داده است.

شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به سوی اسرائیل در انتقام از کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و عباس نیلفروشان معاون عملیاتی سپاه پاسداران، با استقبال حماس، حوثی‌های یمن و حزب‌الله روبرو شد. با این حال لاشه برخی از موشک‌هایساقط شده سپاه پاسداران به جای تل‌آویو در اراضی اشغالی فلسطینی فرود آمد که به کشته و زخمی شدن چند فلسطینی منجر شده است.

در همین حال یک مقام برجسته دولت روسیه به خبرگزاری «رویترز» گفته است که آن کشور قبلا از تصمیم ایران برای حملات موشکی به اسرائیل مطلع شده است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای این حملات را « پاسخ‌ حقوقی، منطقی و مشروع ایران به اقدامات تروریستی» اسرائیل «در هدف قرار دادناتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی » خواند و با تکرار هشدارسپاه پاسداران تاکید کرد در صورت واکنش، اسرائیل با «پاسخ بعدی و ویران‌کننده» روبرو خواهد شد.

جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور ایران در پستی در «ایکس» نیزتاکید کرده است که حکومت ایران حق مشروع برای دفاع از خود در برابر «حملات مکرر اسرائیل به قلمرو ایران و شهروندان‌ش» دارد.

https://platform

علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ظهر سه‌شنبه گفته بود پاسخ ایران «تک اقدام» نخواهد بود. در همین حال گروه‌های مسلح موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» وابسته به حکومت ایران، تهدید کردند اگر آمریکا در پاسخ به حمله موشکی ایران با اسرائیل همراهی کند «تمامی پایگاه‌ها و منافعش در عراق و منطقه هدف مشروع خواهند بود».

درحالی که گروهی از مردم در شهرهای مختلف از بیم حوادث غیرمترقبه در ساعات آینده به پمپ‌بنزین‌ها هجوم آورده‌اند، پروازهای داخلی و بین‌المللی در فرودگاه‌های کشور متوقف شده است.

رسانه‌های نزدیک به هر دو جناح اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به تمجید عملیات موشکی سپاه پاسداران پرداخته و از جمله روزنامه کیهان که در روزهای اخیربا انتشار مطالب مختلف خواستار عملیات جنگی علیه اسرائیل شده بود تیتراول خود را با عنوان «سپاه پاسداران جنازه اسرائیل را دفن کرد» مدعیشده است که موشک‌های هایپرسونیک فتاح به پایگاه‌های نظامی اسرائیل برخورد کرده است.

علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز در گفتگو با «ایلنا» به آمریکا هشدار داده که از اسرائیل در پاسخ احتمالی‌ش به حملات موشکی ایران حمایت نکند زیرا به گفته او « هم ناوهایش در منطقه قرار دارند و هم پایگاه‌هایش و این اهداف بسیار در دسترس هستند».

حساب علی خامنه‌ای در شبکه «ایکس» نیز پیامی از او به زبان عبری منتشر کرده که وعده «کوبنده‌تر» شدن ضربات «جبهه مقاومت» به اسرائیل را داده است.علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که دستور حملات موشکی را داده، روز سه‌شنبه با تاخیری طولانی، پیامی به مناسبت کشته شدن عباس نیلفروشان «مستشار نظامی ایران در لبنان» به همراه حسن نصرالله منتشر کرده و برخی از کانالهای تلگرامینزدیک به سپاه پاسداران خبر داده‌اند که نماز جمعه این هفته تهران به امامت او برگزارخواهد شد، امری که می‌تواند اقدامی برای تقویت روحیه تضعیف شده حامیان حکومت پس از ضربات پیاپی اسرائیل در نظر گرفته شود.

العربیه