مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد اطلاعاتی را در خصوص یافتن دختر کُرد ایزدی ربوده شده در غزه به دست آوردند. سراب الیاس مدیر کل نجات یافته گان ایزدی در وزارت کار و امور اجتماعی عراق به رسانه نزدیک به حزب دمکرات کردستان گفت: «فوزیه در اختیار یک فرد مسلح داعشی اهل نوار غزه بوده و این فرد کشته شده پس از آن چهار سال است که مادر این فرد فوزیه را با خود به نواز غزه برده است».

به گزارش وبسایت خبری شارپرس، دکتر خلف شنگالی مشاور محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در امور ایزدیان اعلام کرد اطلاعاتی را در خصوص دختر ربوده شده ایزدی در نوار غزه به دست آوردند.

وی تصریح کرد پس از ظاهر شدن این زن در کانالهای تلویزیونی فوراً تلاشهای خود را برای آزاد کردن او به کار بردند که در نتیجه آن توانستند با وی تماس بگیرند و محل اختفای  او را پیدا کنند و مرتب تا زمانی که به اردن و سپس به عراق و شنگال فرستاده شده است با او در تماس بوده‌اند.

دکتر خلف شنگالی گفت: «روند آزاد کردن این زن از طریق وزرات امور خارجه عراق و دستگاه اطلاعات ملی عراق و سفارتخانه آمریکا در عمان و مقامات اردن انجام گرفته است».

نام این زن فوزیه امین سیدوی است و ۲۱ سال سن دارد و اهل ناحیه «گرعزیر» در شهرستان «بعاجه» است.

سراب الیاس مدیر کل نجات یافته گان ایزدی در وزارت کار و امور اجتماعی عراق به رسانه نزدیک به حزب دمکرات کردستان گفت: «فوزیه در اختیار یک فرد مسلح داعشی اهل نوار غزه بوده و این فرد کشته شده پس از آن چهار سال است که مادر این فرد فوریه را با خود به نواز غزه برده است».

وی اضافه کرد پس از کسب اطلاعات مهمی محل وی در غزه را پیدا کرده و توانسته‌اند از طریق اردن او را برگردانند و روز چهارشنبه پس از استقبال از وی تحویل خانواده‌اش داده شده است و اکنون در شنگال به سر می‌برد.

حسین قائدی مسئول دفتر نجات یافته‌گان کُرد شنگال اشاره کرد بیش از یکسال است که با فوزیه در غزه در ارتباط هستیم و برای آزاد کردن او تلاشهای فراوانی را به کار بردیم.

وی افزود: برادر کوچک جنگجوی داعشی، فوزیه را به عقد خود درآورده بود، پس از تلاش فراوانی از طریق سفارتخانه آمریکا در اردن و دولت این کشور فوزیه آزاد شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. این زن از سال ۲۰۱۴ توسط داعش ربورده شد و به چند کشور منتقل گردید.

وزارت امور خارجه عراق نیز بدون آنکه اشاره‌ای به نوار غزه بکند در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از گذشت چهارماه و انجام تحقیقات لازم، با تلاش مشترک وزارت امورخارجه عراق و دستگاه اطلاعاتی ملی و هماهنگی وزارتخانه‌های آمریکا در بغداد و عمان و مقامات اردنی بالاخره «فوزیه امین سیدو» به شنگال بازگشت.

در حمله داعش به شنگال در تاریخ سوم اگوست سال ۲۰۱۴، این نیروها کردهای ایزدی را قتل عام کردند و شش هزار و چهارصدو هفده نفر را ربودند خیری بوزانی اعلام کرد تا کنون سه هزار و پانصدو هشتادو یک نفر کرد ایزدی پس از ربوده شدن آزاد شده‌اند.

ترجمه کردپرس