رهبران گروه۲۰، به همراه رهبران کشورهای میهمان این گروه و همچنین موسسه‌های مالی بین‌المللی، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در یک اجلاس مجازی ویژه پیرامون وضعیت افغانستان به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در این اجلاس مجازی حضور داشت.

پرزیدنت بایدن در توییتی در همین رابطه نوشت: «من صبح امروز به طور مجازی با رهبران گروه۲۰ درباره موضوع افغانستان دیدار کردم. ما متعهد هستیم که با جامعه بین‌المللی از نزدیک همکاری کنیم و ابزارهای دیپلماتیک، بشردوستانه، و اقتصادی را به کار بگیریم تا به وضعیت در افغانستان رسیدگی، و از مردم افغانستان پشتیبانی کنیم.»

آنتونی بلینکن نیز پس از پایان این اجلاس مجازی با بازنشر توییت پرزیدنت بایدن، نوشت: «ما در زمینه پشتیبانی از مردم افغانستان با هم‌پیمانان و شرکای‌مان متحد هستیم.»

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشت که سران حاضر در این اجلاس درباره «ضرورت حفظ تمرکز بر تلاش‌های مستمر ضدتروریستی، از جمله در برابر تهدیدهای داعش خراسان، و اطمینان یافتن از عبور ایمن شهروندان خارجی و شرکای افغانستانی دارای مدارک لازم که قصد خروج از افغانستان را دارند» گفت‌وگو کردند.

بنا بر این بیانیه، این رهبران همچنین بر تعهد خود نسبت به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان «به طور مستقیم و از طریق سازمان‌های بین المللی مستقل» و نیز بهبود بخشیدن به حقوق اساسی انسانی همه افغانستانی‌ها «از جمله زنان، دختران، و اعضای گروه‌های اقلیت» تاکید کردند.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر ایتالیا در این زمینه منتشر کرده نیز محورهای این دیدار حمایت فوری بشردوستانه از مردم افغانستان، مبارزه با تروریسم، آزادی حرکت در داخل کشور، و باز شدن مرزها عنوان شده است.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، که کشورش رئیس دوره‌ای گروه بیست است، میزبان این اجلاس ویژه گروه ۲۰ برای بحث در مورد افغانستان بود.

اتحادیه اروپا روز سه شنبه و پیش از آغاز این اجلاس اعلام کرد که به مردم افغانستان و همسایگانش نزدیک به یک میلیارد دلار کمک اضطراری پرداخت خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، دوشنبه ۱۹ مهر، در کنفرانس خبری در مقر این نهاد بین‌المللی در نیویورک گفت خواستار اقدام جهانی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان و تزریق نقدینگی به آن کشور شد.

او در ادامه با اشاره به حساسیت این برهه زمانی، تاکید کرد که اگر فورا برای مقابله با «این طوفان حوادث» به افغانستانی‌ها کمک نشود، «نه تنها آنها، بلکه تمام جهان هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.»

وی تاکید کرد که فقدان غذا، فرصت‌های شغلی، و حقوق انسانی، سبب خواهد شد «افغانستانی‌های بیشتری خانه و کاشانه خود را در جستجوی زندگی بهتر ترک کنند.»

وی همچنین با اشاره به افزایش احتمال بروز پدیده‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر و تشکیل شبکه‌های جنایتکاری و تروریستی، گفت: «این مسائل نه تنها بر خود افغانستان، بلکه بر منطقه و بقیه جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

جوزپ بورل، هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز دوشنبه ۱۹ مهر برای مشخص کردن رویکرد اتحادیه اروپا با وزیران خارجه کشورهای عضو این بلوک تشکیل جلسه داد و کمک‌رسانی به مردم افغانستان بدون به رسمیت شناختن طالبان را همچنان سیاست رسمی آن اتحادیه عنوان کرد.

هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «بنابراین امروز در حالی که ما قطعاً طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم، در مورد اتخاذ یک رویکرد حساب شده برای حمایت مستقیم از مردم افغانستان به منظور جلوگیری از یک فاجعه انسانی، به توافق رسیده‌ایم. ما ضمن احترام به اصول توافق شده تعامل، کمک‌ها را از طریق شرکای چند جانبه خود تحویل می‌دهیم.»

دو همسایه پرنفوذ افغانستان، یعنی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، به این اجلاس ویژه دعوت نشدند، اما قطر که نقش میانجی بین گروه طالبان و جهان غرب ایفا کرده است به این جلسه دعوت شده است.

این اجلاس ویژه گروه بیست کمتر از یک هفته پس از اولین دیدار رودررو هیاتی از دولت آمریکا با گروه طالبان در دوحه قطر برگزار شد.